het jaar 1 (1 na Christus)

Internationaal wordt de christelijke jaartelling als standaard gehanteerd. Deze geeft aan hoeveel jaren er zijn verstreken sinds het moment waarop Jezus Christus verondersteld wordt te zijn geboren. Het begin van het jaar 1 geldt als het ijkpunt. Het ijkpunt is dus niet een jaar, maar een tijdstip. Dat verklaart ook waarom er geen jaar nul is. Het jaar -1 (1 v.Chr.) wordt dus gevolgd door het jaar 1 (1 n.Chr.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A.D. 0. Maar pas veel later, aangezien men toen nog geen jaartelling had en Jezus van Nazareth nog in de luiers zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het jaar nul. Want onze jaartelling ontstond pas in het jaar 532. In "1 voor Christus" wist men nog niet dat die geboorte een tijdperk zou inluiden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het jaar 0 werd trouwens in 1740 ingevoerd. Daarvóór heette het wél het jaar 1.

Toegevoegd na 5 uur:
De meeste landen gebruiken de christelijke jaartelling. Die begint bij de geboorte van Jezus Christus. Zijn geboortejaar is het jaar nul. Paus Gregorius (1502-1585) bedacht de christelijke jaartelling. Geleerden maakten voor hem een kalender, de Gregoriaanse kalender. Deze kalender is zo goed dat hij nog steeds wordt gebruikt.
Amadea
13 jaar geleden
Het is heel paradoxaal, maar "1 voor Christus" werd gevolgd door het jaar 1.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bij de wetenschappelijke standaard ISO 8601 bestaat wordt "1 voor Christus" vervangen door het jaar 0000, is is wat in de christelijke jaartelling het jaar 1 zou zijn het jaar 0001. Een beetje verwarrend, maar het jaar "3 voor Christus" en "3 BCE" is gelijk aan jaartal -0002.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nul

net als 1989 - 1990 - 1991
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3760 Joodse jaartelling

;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bestaat het jaar nul niet. "nul" was het punt waarop jezus geboren werd, het jaar erna was het jaar één.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon 0.
Al noemde men het destijds niet zo. Dat gebeurde pas veel later toen het hele verhaal van Christus al verstreken was.