Omdat het apparaat de productie van katoen in no time bijna verviervoudigde. Goedkoper meer produceren ; dat zagen we in die tijd ( het begin van de industriële revolutie) natuurlijk bijna overal gebeuren, maar de machines draaiden niet voor niets; daar had je wel handen voor nodig.

Het vergrootte dus de economische afhankelijkheid van het Zuiden van de plantages en slavernij ; en die groeide dus navenant, en dat was uiteindelijk een van de grote (indirecte) aanleidingen van de Burgeroorlog. (Okee, dat verhaal zit iets ingewikkelder in elkaar, maar voert hier te ver).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echte google - vraag...

Weet je hoe katoen er uit ziet? Het groeit aan struikjes in een soort 'proppen' waar allemaal kleine pitjes en stukjes gedroogd blad doorheen zitten. Het is een helse klus om die frutseltjes tussen de katoen uit te pulken. De Cotton 'gin was een apparaat waarmee de katoenplukken gescheiden konden worden van de vervuilingen. Het werd in 1793 uitgevonden door Eli Whitney. Hierdoor werd het mogelijk om op grote schaal katoen te gaan verbouwen in het zuiden van de VS.

Dit was het begin van het grootschalig inzetten van slavenarbeid in het productieproces van katoen en de industrialisering van de landbouw.

In onderstaande link de uitgebreide uitleg met de cijfertjes er bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moes je die googelen ? ;-)