Wie weet waar die krul bovenaan de schaar voor dient?

Vandaag in een klein particulier museumpje geweest met heel veel oude landbouwvoorwerpen.
De eigenaar vertelde ons veel.
Op bijgevoegde foto is een speciale "schaar" te zien waarmee de staart van een paard/veulen gecoupeerd werd.
Aan de uiteinde van de schaar zit een krul.
De eigenaar van het museum wist zelf niet waar die voor diende en was er zelf ook erg nieuwsgierig naar.

Misschien dat één van mijn mede GV'ers weet waar die krul voor dient.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Gezien de stand van de "krul" zou je 'm eraan op kunnen hangen na het afwassen. Dan droogt hij beter op.

Wat een afschuwlijke martelwerktuig eigenlijk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het een haakje waardoor je de schaar in het vuur kunt hangen. Zo wordt de schaar warmer en kan de staart bij het couperen dicht schroeien. De aders branden dicht en daardoor minder bloedingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar dan niet de handvaten. Dus horizontaal boven 't vuur. De handvaten waren ervoor zodat je de warme schaar toch kon gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die krul al een betekenis heeft en niet voor het "mooi"is,lijkt het me idd een ophanghaak te zijn.
Het zal toch niet zo zijn,dat diegenen die op 10 juli op geven daarmee "behandeld"worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om het in balans te houden