Waarom en wanneer werd ooit Senegambia in twee verschillende staten verdeeld?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien vind je via deze websites meer informatie en een antwoord op je vraag:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Senegambia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Senegambia_(17e_eeuw)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Senegambia_(confederatie)

Antwoorden (1)

Voordat de Confederatie van Senegambia er was (1982-1989) waren Senegal en Gambia al onafhankelijke landen. De confederatie hield in een nauwe samenwerking; tegelijkertijd bleven Senegal en Gambia onafhankelijk.
1. Senegal. In de 17de eeuw viel Senegal onder Franse en Nederlandse invloedssfeer.
In de 18de eeuw Frans en Brits. Sinds 1817 geheel onder Franse invloed. In 1956 kreeg Senegal van Frankrijk beperkte autonomie. Sinds 1958 werd een geheel autonoom Senegal lid van de Franse Gemeenschap.
2. Gambia. Sinds 1618 onder Britse invloed, samen met Goudkust,. Sinds 1821 viel Gambia onder de gouverneur van Sierra Leone en sinds 1888 is het een aparte kolonie. In 1965 is Gambia als oudste en laatste Britse bezitting in West-Afrika onafhankelijk lid van het Britse Gemenebest.
Vanwege de geografische ligging (Gambia is als het ware een enclave in Senegal en wat grootte betreft een kwart van Nederland) is in 1967 een associatieverdrag getekend tussen Senegal en Gambia. Gevolgd door een nieuw associatieverdrag, de Confederatie van Senegambia, dat duurde van 1982 tot 1989. Senegal beëindigde de samenwerking vanwege teveel uiteenlopende belangen.
Bron: Winkler Prins encyclopedie