Wanneer spreken we van l'allemagne eternelle?

Ik hoorde de uitdrukking in relatie tot de Holocaust, maar begrijp de definiëring niet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Het l'allemagne eternelle (Eeuwig Duisland) heeft alles te maken met het oude chauvinisme (en Germanisme) van het Duitsland in de eerst helft van de vorige eeuw. We kennen allemaal nog de kreet. Deutschland, Deutschland über alles. De Holocaust maakt daar dus een belangrijk deel van uit en de gedachtengang erachter was, dat alleen de Germaanse kenmerken belangrijk waren voor een sterk en gezond volk. Juist, omdat de term zo negatief geladen is wordt er met trots gekeken naar het l'allemagne nouveau (het nieuwe Duitsland), dat zich zo prachtig heeft hersteld, dat zich heeft ingespannen om Oost-Duitsland bij het Westen te betrekken en dat een belangrijke ook sociale rol speelt in Europa.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
«L’Allemagne nouvelle contre l’Allemagne éternelle
https://www.amazon.com/%C2%ABLAllemagne-nouvelle-contre-lAllemagne-%C3%A9ternelle%C2%BB/dp/3631521952
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JoanDArc
Bedankt. Bij het zoeken kwam ik deze en andere links tegen die allemaal gingen over de verschillende boeken die erover geschreven zijn. Ik ben daarom naar mijn eigen historische kennis teruggegaan van de Übermensch, de Nazi en de blonde Germaan die destijds in Duitsland zo werd opgehemeld. De laatste 50 jaar is er gelukkig ontzettend veel ten goede veranderd. Zo vind ik ook Merkel een voorbeeld voor heel Europa.