klopt het dat er in het verleden meer Europese slaven waren dan afrikaanse slaven in de vs?

4 jaar geleden
2.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Doel je wellicht op (of heb je wellicht iets gehoord als)
https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_slaves_myth
popeye
4 jaar geleden
nee, niet bij mij bekend
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, maar wat vroeg je nou:
-klopt het dat er in het verleden meer Europese slaven waren (in de VS) dan afrikaanse slaven in de vs
-klopt het dat er in het verleden meer Europese slaven waren (over de hele wereld) dan afrikaanse slaven in de vs
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De discussie is opnieuw aangezwengeld nav een bericht dat Thierry Baudet, de voorman van Forum voor Democratie op 18 november 2017 op zijn twitteraccount plaatste:
“Meer Europese slaven in Noord-Afrika dan zwarte slaven in de VS”. Verwijst o.a. naar een NRC-artikel uit 2016 (een welles/nietesdiscussie)

Antwoorden (1)

Exacte cijfers voor een vergelijking zijn er niet. Maar alle betrouwbare studies bevestigen wat schrijver en econoom Thomas Sowell stelde: er waren meer Europese slaven in Noord-Afrika, dan zwarte slaven in de VS. Wel waren de leefomstandigheden van christenslaven doorgaans veel beter dan die van de zwarte slaven.
Deze stelling werd in februari 2016 als waar beoordeeld, maar ……
De factcheck van 19 juli 2016 is in december 2017 weer in de belangstelling gekomen.
Het artikel behoeft correctie.
In het artikel werd destijds niet duidelijk gemaakt dat de onderzochte cijfers over slavernij alleen betrekking hadden op het aantal slaven dat vanuit Afrika naar Amerika werd vervoerd. Bij het controleren van de stelling is voorbij gegaan aan de groei van het aantal mensen dat in slavernij geboren is. Daar werd in juli 2016 al op gewezen in een een ingezonden brief die juist om die reden ook door NRC werd gepubliceerd.
Om alle misverstand weg te nemen: de conclusie dat er meer Europeanen tot slaaf werden gemaakt in Noord-Afrika dan dat er zwarte slaven waren in de latere Verenigde Staten, is onjuist. (7 december 2017)
quote - Leuk of niet, op internet is de grootste historische onzin te vinden. Maar zulke onwaarheden worden pas echt problematisch wanneer toonaangevende media ze voor waar verklaren. Zeker als het gaat om een gevoelig onderwerp als het slavernijverleden, dat inzet is van een heftig politiek debat - unquote
Zo begint een artikel van 1 december 2017 van Niels Mathijssen, Guido van Meersbergen en Suze Zijlstra
Het totale aantal “zwarte slaven in de VS” was echter veel hoger. Miljoenen mensen zijn in de Verenigde Staten in slavernij geboren. Verder zijn er ook slaafgemaakten vanuit de Caraïben naar het noorden gehaald. Alleen al aan de vooravond van de afschaffing van de slavernij in de Verenigde staten in 1865 werden er haast vier miljoen Afrikaans-Amerikaanse slaafgemaakten geteld.Zet dat af tegen de geschatte 1 tot 1,25 miljoen Europese slaafgemaakten die tussen 1530 en 1780 in Noord-Afrika verbleven en het mag duidelijk zijn dat de conclusie “er waren meer Europese slaven in Noord-Afrika, dan zwarte slaven in de VS” helemaal niet klopt.
zie artikel: Hoe nepgeschiedenis het slavernijverleden trivialiseert
Bijgevoegd als Bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thierry Baudet, de voorman van Forum voor Democratie twitterde op 18 november 2017 “Meer Europese slaven in Noord-Afrika dan zwarte slaven in de VS”. Verwijst naar een NRC-artikel uit 2016
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is het gevaar van de media. Degene die het stuk schrijft, doet dit altijd met een bepaalde intentie.
Deze intentie is nooit wetenschappelijk.
Dan zul je toch publicaties moeten raadplegen.
Fijn dat een politiek persoon een artikel gebruikt met een bepaald doel.
+ wederom mooi objectief weten te verwoorden. Knap.