Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor voorwerp? Het lijkt een pan of pot met schenktuit.

Het lijkt een pan of pot met schenktuit.
Vooral benieuwd naar waar werd het voor gebruikt, is het oud of staan ze in rijen bij de Xenos

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk een waterschenker. Voor het gieten van water op de handen van een gast.
Lijkt me gezien de bewerking geen massa-artikel.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 01 juni 2019 09:22: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
4 jaar geleden
Reddie
4 jaar geleden
Kan mogelijk ook gebruikt worden voor ''opschenkingen'' in een sauna.
Daarmee schenk je kruidig water op een gloeiende steen.
LeonardN
4 jaar geleden
@Reddie Alles kan, maar ik zou niet verzinnen om met een metalen kom te gaan schenken. Die punt is geen handvat, maar een schenktuit.
Je giet water normaliter op met een pan met lange steel of lepel. En dan heeft de steel wat lengte zodat je niet met je klauwen boven de hete stoom hangt met het opgieten en is de steel meestal van hout. Ik neem aan vanwege warmteoverdracht. https://www.google.nl/search?q=sauna+water+gieten&client=opera&hs=ibP&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjiqNPekcjiAhVGbFAKHbZkCSsQ_AUIECgB&biw=1880&bih=1090#imgrc=EjIKJ7wbiiwvIM: Alles heeft een houten grip en een lange stok, maar misschien doe ik een voorbarige aanname.
Oude afweeg schaal met tuit, die werd gebruikt door kruideniers op een antieke weegschaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding