Hoeveel jaar geleden is bijvoorbeeld 63 v.Chr?

Is dat nog voor de 1e eeuw? Dus bijvoorbeeld het jaar 100. Julius caesar is in 44 v.Chr.vermoord. hoeveel jaar is dat geleden?

4 jaar geleden
8.8K
popeye
4 jaar geleden
En voor/na Christus houd in dat iets voor/na de geboorte van jezus heeft plaats gevonden? Ik vind die hele jaartelling voor de 1e eeuw nergens op slaan
Computoon
4 jaar geleden
Hoe zou je dan de tijdvakken/tijdstippen voor het begin van onze jaartelling willen aangeven?
LeonardN
4 jaar geleden
Het is hetzelfde als een negatieve telling. Denk aan een thermometer. Onder de 0 worden de getallen juist weer groter hou kouder. Je zou dus ook kunnen zeggen hij is in -44 vermoord.
LeonardN
4 jaar geleden
Er zijn twee dingen die wellicht verwarrend zijn. Er is geen 0de eeuw en er is geen jaar 0 Chronologische is het dus 1ste eeuw vChr:
100 vChr
..
50 vChr
..
2 vChr
1 vChr (let op geen 0 hierna)
1 AD (1ste eeuw)
2 AD
..
50 AD
..
100 AD
101 (2de eeuw) Let op de 2de eeuw begint dus op jaar 101 net als de 20ste eeuw begon op 2001 (niet zoals iedereen dacht en denkt in het jaar 2000). Iedereen vierde het millenium een jaar te vroeg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is sowieso vreemd dat de jaartelling 2019 begon voor ons westerlingen hoe kan men dan weten hoeveel jaar terug er iets plaats vond?
Erna55
4 jaar geleden
Je ouder hebben je vast wel eens verteld over een gebeurtenis die voor je geboorte plaatsvond.
Dat was 10 jaar voor je geboorte, of dat was 5 jaar voordat je geboren was.
Op dezelfde manier wordt de geboorte van christus gebruikt als ijkpunt in de tijd.
LeonardN
4 jaar geleden
Het is sowieso vreemd dat de jaartelling 2019 begon voor ons westerlingen hoe kan men dan weten hoeveel jaar terug er iets plaats vond? Ik snap die vraag niet. Elke jaartelling heeft een arbitrair begin, of je zou het begin van de aarde of het begin van het heelal aan moeten houden. "hoe kan men dan weten hoeveel jaar terug er iets plaats vond" Door te rekenen met jaartellingen die men toen aanhield, en andere aanwijzingen te gebruiken uit geschriften.
Of als het veel langer geleden is en een opgraving betreft via datering.
popeye
4 jaar geleden
en wat houd christus dan in? de zogenaamde geboorte van jezus?
Amadea
4 jaar geleden
Niet zogenaamd maar zo genoemd.
LeonardN
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaartelling#Christelijke_jaartelling

Antwoorden (2)

het is nu 2019 na
Christus
63 voor Christus is dus 2019 - -63 -1= 2081 jaar geleden
Dat ene jaar wat ik er nog vanaf haal komt omdat het jaar "0" niet bestaat, de jaartelling gaat van 1 voor Christus naar 1 na Christus.

En ja dat is eerder dan de eerste eeuw, dat is namelijk de 1e eeuw na Christus

'
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Computoon
4 jaar geleden
" de jaartelling gaat van 1 voor Christus naar 1 na Christus." Dat klopt m.i. niet. Dat is een periode van 2 jaar.
Van 1 jaar voor Christus tot het geboortemoment van Christus (het tijdstip 0) is 1 jaar.
Van het geboortemoment totdat het eerste jaar daarna voltooid is ook.
LeonardN
4 jaar geleden
+
https://sciencing.com/calculate-years-across-bc-ad-8433373.html "However, you still have to adjust for the absence of year 0. You do this by removing 1 from your answer, so 900 minus 1 is 899."
Of wel je moet er al 1 jaar vanaf trekken.
Het is nu 2019. Als iets plaatsvond in 44 voor Christus dan is dat 2063 jaar geleden. (2019 + 44).

Het jaar 44 voor Christus is voor de eerste eeuw NA Christus (Die liep van het moment 0 tot en met het jaar 100).

Het jaar 44 viel in de laatste eeuw VOOR Christus.
Waar ik schreef:

"Als iets plaatsvond in 44 voor Christus dan is dat 2063 jaar geleden. (2019 + 44)."

Moet dit zijn: 2062 jaar geleden :-)

Zie het onlogische maar toch weer logische waarom in de reacties :-)
Toegevoegd op 05 mei 2019 18:28: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Die liep van het moment 0 tot en met het jaar 100 Dat is sowieso onjuist. Het loop van 1 tot en met 100. En dan 101 tot en met 200. Het is nu 2019
8 jaar geleden is 2011
2018 jaar geleden is jaar 1
2019 jaar geleden is -1 (of 1 vCHr) Maar jij zegt 1vChr = 1+2019 = 2020 jaar geleden.
Computoon
4 jaar geleden
De eerste eeuw begon met het nulpunt en liep tot en met de voltooiing van het 100e jaar. Het jaar 0 bestaat inderdaad niet. Als een kind wordt geboren is dat het moment 0 en dat is het startpunt van het eerste levensjaar. Dus als het kind 1 wordt, is het eerste levensjaar voltooid. Het eerste jaar is dus het geboortemoment tot en met het moment van de 1e verjaardag. Zo liep de eerste eeuw van het moment 0 tot en met het jaar 100. Toen pas zaten er 100 jaar op. Niet tot.
LeonardN
4 jaar geleden
Nee. Ik snap dat het lastig is, en dat je jezelf snel verwart met deze zaak. Maar als je van -1 naar 1 springt (dat is wat er gebeurd als jaar 0 niet bestaat) dan moet je 1 als eerste jaar nemen. En ben je dus een jaar sneller daar.
1 tot en met 100 Het millennium begon dan ook pas in 2001 (wat ook iedereen verkeerd heeft, letterlijk bijna de hele wereld wist dat niet van 1999 naar 2000). Wat jij denkt
-2 -1 0 1 2 3 Zoals het is
Computoon
4 jaar geleden
En 2019 jaar geleden was het 5 mei in het jaar -1. Omdat 2019 nog niet afgelopen is, is dat een onnauwkeurigheid in mijn antwoord van een kleine 7 maanden.
LeonardN
4 jaar geleden
is dat een onnauwkeurigheid in mijn antwoord van een kleine 7
Wauw geef gewoon toe dat je er naast zit https://nl.wikipedia.org/wiki/Eeuw
de twintigste eeuw loopt dus van 1901 t/m 2000.
>
1 eeuw= 1 tot en met 100
Computoon
4 jaar geleden
Je overtuigt me niet, helaas.
Van -1 naar +1 is volgens mij 2. Als ik als boekhouder 100 noteer en het moet -100 zijn, dan moet ik -200 corrigeren om van 100 tot -100 te komen. Met een correctie van 100 kom je tot 0. Als je 0 weglaat, ontbreekt er een getal in een rekenkundige rij. Het is in de jaartelling geen jaar maar een moment.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is omdat je een denkfout maakt met dat Punt 0
Als het jaar 0 niet bestaat haal je een heel jaar weg uit de berekening. Een boekhouder werkt met een reeks waar 0 werkt met de berekening die we altijd gebruiken.
In jaartallen hebben we de reeks niet. Als je in het jaar 1 leeft
En je gaat 1 jaar terug in welk jaar leef je dan? Als je in het jaar 10 leeft
En je gaat 10 jaar terug in welk jaar leef je dan? Als je in het jaar 2019 leeft
En je gaat 2019 jaar terug in welk jaar leef je dan?
Computoon
4 jaar geleden
Dan leef ik ergens tussen de start van het jaar -1 en het moment 0 :-)
Computoon
4 jaar geleden
Bij het eerste voorbeeld.
LeonardN
4 jaar geleden
Dan leef je inderdaad in het jaar 1 vChr Dat is steeds hetzelfde antwoord. Dus dat toont aan dat je als je in 2019 leeft en je naar -1 wil rekenen je maar 2019 jaar hoeft terug te gaan. Terwijl jij zou zeggen 2019+1=2020 jaar terug.
Computoon
4 jaar geleden
Ik heb 'm. Ik laat mijn antwoord (met toegevoegde correctie) staan, dan zit er nog een leermoment in de reacties. Thanx :-)
LeonardN
4 jaar geleden
Geen probleem. wilde nog vragen of je hem wilde laten staan.