wanneer maar vooral waarom kwam er einde aan drooglegging in Amerika?

vanaf de jaren twintig (geloof ik) was de productie (niet het gebruik?) van alcohol verboden: de drooglegging

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Sinds het einde van de negentiende eeuw ontstond er in de Verenigde Staten een roep op geheelonthouding. Door de verslechterde economische situatie kende het land steeds meer alcoholgerelateerde problemen. Speciale politieke partijen werden in het leven geroepen die streefden naar een totaal verbod.
Eind 1917 werd er voorstel gedaan om de productie, verkoop, transport en consumptie van drank in de grondwet te verbieden. Drie jaar later trad het 18de amendement in werking. Alleen Connecticut en Rhode Island namen de Prohibition niet aan.
Aanvankelijk was er groot enthousiasme over afnemende criminaliteit en toenemende welvaart. Maar de handel verplaatste zich steeds meer naar de illegaliteit. De Amerikanen werden inventief: ze smokkelden drank van over de grens, stookten zelf alcohol en verkochten de drank vanuit speakeasies, verstopte etablissementen.
De drooglegging verloor vanaf de jaren 1925 steeds meer populariteit. Het werd gezien als een wet die alleen voor de lagere arbeidersklasse gold. Naleving was nauwelijks te handhaven en de kosten voor de politie liepen op.

De drooglegging werd gezien als zo'n mislukking dat de democraten Franklin D. Roosevelt steunden in een herroeping van het amendement op de grondwet.
Eerst werd in maart 1933 een wet goedgekeurd, die de grens voor de toegestane hoeveelheid alcohol optrok van 0,5% naar 3,2%. Aan de harde drooglegging kwam een einde toen deze beer law van kracht werd op 7 april 1933. Op 5 december 1933 werd het 21e amendement geratificeerd en was de drooglegging formeel geheel ten einde.
SimonV
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rond 1933, door Roosevelt. Het beoogde effect bleef uit of had eerder een negatief effect, meer doden door alcoholvergiftiging en criminaliteit die er van leefde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Drooglegging_(alcoholverbod)
Franklin Delano Roosevelt zag in dat de drooglegging niet het gewenste effect had en stond alcoholgebruik door volwassenen weer toe. Eerst werd in maart 1933 een wet goedgekeurd, die de grens voor de toegestane hoeveelheid alcohol optrok van 0,5% naar 3,2%. Aan de harde drooglegging kwam een einde toen deze beer law van kracht werd op 7 april 1933. Op 5 december 1933 werd het 21e amendement geratificeerd en was de drooglegging formeel geheel ten einde

Onbedoelde neveneffecten

Droogleggingen kennen echter ook een aantal neveneffecten, die vaak niet of onvoldoende worden voorzien. De staat zelf zal weliswaar op termijn een verlaging van de zorgkosten zien, maar loopt aan de andere kant ook accijnzen mis. Daarbij kan een drooglegging ook leiden tot het ontstaan van een zwarte markt en groei van de georganiseerde criminaliteit, wat uiteindelijk schade aan de economie toe kan brengen. De bevolking of een deel daarvan zal het verbod in veel gevallen niet waarderen en massaal overgaan op illegale consumptie of consumptie in het buitenland. Wanneer dit zelfgemaakte sterkedrank (moonshine) betreft, bestaat er een risico dat men door giftige bestanddelen of bijproducten (methanol) vergiftigd wordt.