Welke (massamoordende) dictators waren rechts in de geschiedenis?

Ik zit na te denken over welke massamoordende dictators rechts waren in de geschiedenis. De grootste massamoordenaars waren namelijk links nu ik er over na denk (Hitler, Stalin, Mao Pol Pot etc).
Zijn er rechtse dictators geweest die massamoordenaars waren in de geschiedenis?

5 jaar geleden
4.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik denk dat niet velen je standpunt zullen delen dat Hitler links was, hoewel ik daar de laatste jaren ook anders over ben ga denken. Er zitten veel meer linkse ideologieën aan fascisme dan dat (linkse) mensen willen toegeven). https://www.youtube.com/watch?v=m6bSsaVL6gA
Drepolli
5 jaar geleden
Een partij die zich de nationaal socialisten noemt niet links noemen is toch wat raar. Ook het beleid wat Hitler voerde was aardig links. Anyhow welke leiders waren echt rechts?
LeonardN
5 jaar geleden
Precies dat is zeker raar(ik ben het daar met je eens), echter zolang je daar de helft van de wereld niet van kan overtuigen zal het antwoord toch Hitler en waarschijnlijk de toenmalige leiders in Japan(Tojo) en Italië(Mussolini) aanwijzen. https://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_dictatorship "Anyhow welke leiders waren echt rechts?"
Daarbij ga je voorbij aan het hele punt. Als we (en dan bedoel ik niet jou en mij) in eerste plaats niet eens kunnen worden wie ECHT links of rechts was, dan kan de vraag niet beantwoord worden. Velen zullen Hitler aanwijzen als de meest rechtse dictator die je kan vinden.
Z512099
5 jaar geleden
Partijen in België zoals N-VA ( rechts) en Vlaams Belang (uiterst rechts) zijn Nationaal Socialistische partijen met rechtse leiders, zoals Hitler dus, dezen echter links noemen gaan de meesten onder ons wel héél raar vinden.
Parra187
5 jaar geleden
Hitler was RECHTS en niet links. zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaalsocialistische_Duitse_Arbeiderspartij
''De NSDAP had als politieke ideologie het nationaalsocialisme, een mix van extreem nationalistische, extreem-rechtse en extreem racistische denkbeelden, met als boegbeeld Adolf Hitler.''
LeonardN
5 jaar geleden
https://meervrijheid.nl/?pagina=1199
Stel er wordt een pol. partij opgericht die zichzelf soc. noemt en in haar programma heeft staan dat de staat de plicht heeft ervoor te zorgen dat alle burgers in hun levensonderhoud kunnen voorzien of door de staat worden onderhouden.
In andere programmapunten belooft de partij: uitbreiding van sociale voorzieningen; goede gezondheidszorg en dito onderwijs die toegankelijk zijn voor iedereen; onteigening van grond ter voorkoming dat particulieren ermee speculeren; nationalisatie van bedrijven die een monopolie hebben en winstdeling bij grote bedrijven. Dertien jaar later komt de partij aan de macht. Ze heeft haar ideologische veren niet afgeschud; het programma is al die tijd onveranderd gebleven en wordt voortvarend uitgevoerd. Een echte linkse partij, zou je toch zeggen. Maar omdat het nu toevallig de Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP) betreft, beschouwt bijna iedereen die partij en haar leider, AH, als heel erg rechts.

Antwoorden (1)

Hitler en Tojo onder andere:

https://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_dictatorship#List_of_European_right-wing_dictatorships

https://www.scaruffi.com/politics/dictat.html

Hitler 12.000.000
Tojo 5.000.000
---
Problematisch met dit soort vragen is de indeling van links en rechts van o.a. Hitler. Niet zo lang geleden is deze vraag gesteld op GV:
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/626087/hitler-links/
Toegevoegd op 12 augustus 2018 09:13: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hitler was toch socialistisch, want Hitler dopte de DAP(Duitse arbeiderspartij) om tot de NSDAP(nationaal socialistische Duitse arbeiderspartij) sodra hij het hoofd van deze partij werdt.