Sinds wanneer is het Koningshuis volledig protestants?

Maxima even er buiten gerekend. Ik weet dat Willem van Oranje nogal wat wisselde in zijn geloof, maar hoe zat het met zijn nazaten? Waren dat allemaal van wieg tot dood al allemaal protestanten of kwam die eenheid in geloof pas later tot stand?

5 jaar geleden
3.4K
SentWierda
5 jaar geleden
Om een mogelijk misverstand uit te sluiten: onze huidige Koning is niet een nazaat van Willem van Oranje (Willem de Zwijger). Willem-Alexander is een nazaat van Jan de Oude, de drie jaar jongere broer van Willem van Oranje.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De makers van de scheurkalender van het jaar 2016, die deze geschiedvervalsing vermelden, moeten zich schamen. Ook als ze geen aanhangers van de monarchie zijn en liever een republiek in Nederland gevestigd zien.
Dat de koning Willem-Alexander geen nazaat zou zijn van Willem van Oranje is tendentieuze berichtgeving waarvan zij dienen te beseffen dat het via de media/Internet een niet te stoppen,eigen leven zal gaan leiden.
Er loopt wel degelijk een rechte lijn van Willem-Alexander naar de vader des Vaderlands en wel via diens kleindochter Albertine Agnes (1634-1696). Zij trouwde met Willem Frederik van Nassau (1613-1664). Hij was overigens de jongere broer van Willem van Oranje. De huidige Oranjes stammen af van dit echtpaar, dat via de vrouwelijke lijn dus rechtstreeks met Willem van Oranje is verbonden. Willem van Oranje is niet alleen stamvader van de Oranjes, maar ook wegbereider van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2016/07/koning-willem-alexander-geen-afstammeling-van-willem-van-oranje-326247/
SentWierda
5 jaar geleden
Elke echte Oranjekenner weet sinds jaar en dag dat er geen directe mannelijke afstammingslijn loopt van Willem van Oranje naar Willem-Alexander. Daar zijn ontelbare bronnen over beschikbaar. Om er een te noemen: de bijlage van 8 A4 bij Margriet nr. 18 uit 1980 (30 april 1980), ter gelegenheid van 500 vorstelijke jaren. Met een rechte lijn tussen Jan dc Oude en Willem-Alexander.
Koning-stadhouder Willem III (1650-1702), de directe nazaat van Willem van Oranje, had geen nakomelingen. Daardoor werd Johan Willem Friso (1687-1711) aangewezen als opvolger; hij is een nazaat van Jan de Oude. Via deze toenmalige 'Friese tak' zijn we nu aanbeland bij Willem-Alexander.
Willem Frederik (1613-1664) was een kleinzoon van Jan de Oude. Johan Willem Friso was een kleinzoon van Willem Frederik..
LeonardN
5 jaar geleden
Je verandert van stelling: --onze huidige Koning is niet een nazaat van Willem van Oranje-- (deze stelling klopt niet)
--dat er geen directe mannelijke afstammingslijn loopt van Willem van Oranje naar Willem-Alexander.-- (dat klopt, maar er was niemand die dat beweerde)
--Koning-stadhouder Willem III (1650-1702), de directe nazaat van Willem van Oranje, had geen nakomelingen-- (klopt maar de lijn gaat dan ook niet via Willen III maar via de zus van Willem II; Albertine Agnes). Wat je doet met Willem Frederik is een mooie instinker, hij was idd OOK een Nassau, maar dat moet je zien als een toevalligheid. http://www.haagsetijden.nl/page/stamboom-nederlands-koningshuis
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: voor alle duidelijkheid - mijn stelling had betrekking op de directe afstammingslijn. En die is er uitsluitend tussen Jan de Oude en Willem-Alexander.
Dat Willem Frederik 'een toevalligheid' is, is een understatement. Huwelijken tussen neven en nichten in deze kringen waren nogal gebruikelijk.
LeonardN
5 jaar geleden
mijn stelling had betrekking op de directe afstammingslijn Nee lees zelf maar:
"Om een mogelijk misverstand uit te sluiten: onze huidige Koning is niet een nazaat van Willem van Oranje (Willem de Zwijger)." Dat is een stelling over het wel of niet zijn van een nazaat. JoanDArc reageert daar terecht op dat die stelling niet klopt. ALS je had gewild dat wij hadden begrepen dat het over mannelijke afstammelingen ging had je dat expliciet moeten melden, anders kan niemand weten dat je dat bedoelt. Je kan moeilijk zeggen dat je staat achter beide uitspraken:
Willem Alexander is een nazaat van Willem van Oranje
onze huidige Koning is niet een nazaat van Willem van Oranje Dus ben je het er overeens dat je eerste reactie onjuist is of iig door iedereen als onjuist zijnde opgevat wordt?
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN; dank voor de uiteenzetting. Ik zal de eerste zijn om een vergissing of fout toe te geven.
In mijn eerste reactie ontbrak een woord: directe. Het had moeten zijn: niet een directe nazaat.
Voor zover mij bekend (en ik laat me graag overtuigen van een mogelijk onjuiste veronderstelling) is de mannelijke lijn bij de Oranjes altijd bepalend geweest. Althans tot Wilhelmina. Vanaf Wilhelmina moest daar noodgedwongen van worden afgeweken. Zodat Wilhelmina, Juliana en Beatrix de vrouwelijke uitzonderingen zijn.
Met mijnerzijds de kanttekening dat Marie Louise van Hessen-Kassel (veelal Marijke Meu genoemd) (1688-1765) belangrijker is geweest voor de Oranjedynastie dan veel mannen in de directe afstammingslijn.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik ben niet bekend met het begrip " directe nazaat". Jij lijkt daarmee te bedoelen een directe afstamming via de mannelijke lijn. Als wat jij veronmderstelt de directe nazaat datgene betekent is Wilhelmina geen directe nazaat van Willem III. "Voor zover mij bekend (en ik laat me graag overtuigen van een mogelijk onjuiste veronderstelling) is de mannelijke lijn bij de Oranjes altijd bepalend geweest." Dat wordt ook niet betwist, dus ik snap niet waarom je daar zoveel nadruk op wil leggen. Het slaat niet in op de discussie die is ontstaan door jouw onzorgvuldige woordkeuze. Als je dat als eerste had gezegd had iedereen zijn schouders opgehaald en gedacht: " Ja en?"
SentWierda
5 jaar geleden
Het protestantisme in het Koningshuis vindt zijn oorsprong bij de moeder van Willem van Oranje: Juliana van Stolberg.
De vader (Willem de Rijke) was katholiek; de moeder (Juliana van Stolberg) was luthers geworden en zij gaf (in brieven) lutherse lessen aan haar zoon.

Antwoorden (1)

Vanaf Willem van Oranje is het huis volledig protestant.
Zijn zoon Maurits was de eerste echte calvinist in de familie. Dankzij Maurits werd de gereformeerde kerk de bevoorrechte kerk in de Republiek. Hoewel de katholieken altijd in de meerderheid bleven, ook in de ‘gouden’ zeventiende eeuw, werden zij gedwongen hun erediensten in schuilkerken te houden. Het gereformeerde volksdeel, veelal bestaand uit ‘kleine luyden’, zag niet alleen om godsdienstige redenen iets in de Oranjes.
Zij steunde hen ook om sociale redenen: als tegenwicht tegen de regenten. Die werden (niet helemaal terecht) beschouwd als rijkelui die het alleen maar ging om geld en eigenbelang. Dat de Oranjes intussen een heel gematigde, zelfs vrijzinnige vorm van protestantisme aanhingen, deerde hen niet.
De Oranjes bleven altijd lid van de Nederlandse Hervormde Kerk en zijn ook nu, nu die kerk sinds 2003 is opgegaan in de Protestantse Kerk van Nederland (PKN), hervormd in hun doen en laten. Dat wil zeggen: ze beschouwen zich als lid van een volkskerk en voelen weinig tot niets voor zijtakken van het Nederlands protestantisme, al zullen ze dat nooit laten merken.
Een uitschieter is natuurlijk prinses Irene, die in 1964 haar overgang bekend maakte naar de Rooms-Katholieke Kerk.
Toegevoegd op 04 augustus 2018 09:27: tekst
SimonV
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Dat de katholieken altijd in de meerderheid bleven in de zeventiende eeuw, is een stelling die aanvechtbaar is. In een plaats als Leeuwarden waren 1500 van de 20.000 inwoners katholiek: 7,5%. De protestanten waren zeer sterk oververtegenwoordigd. Behalve gereformeerden waren er o.a. vele doopsgezinden, hugenoten, lutheranen en remonstranten..
Bron: De katholieken in de Republiek na de Vrede van Munster door Joke Spaans. Hoofdstuk in tijdschrift: De zeventiende eeuw, jaargang 13 (1997).