Hoe groot was het Duitse bezettingsleger in de 2e wereldoorlog in Nederland? In films over WW2 zie je vaak op elke straathoek versperringen -kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In 1943 bestond het Duitse bezettingsleger uit 125.000 man. Het rustige Nederland werd door Duitsland ook gebruikt om de soldaten even rust te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Minimaal 460.000 soldaten!

....de Nederlandse artillerie bestaat voor de helft uit oude kanonnen uit 1880. Nederland bezit 120 vliegtuigen. 60 daarvan zijn oude dubbeldekkers die voor verkenning worden gebruikt. Nederland bezit slechts 9 bommenwerpers. Het permanente leger bestaat uit 90.000 manschappen (9 divisies van elk 10.000 man), veelal slecht bewapent en zonder noemenswaardige training en voorraden. Ondanks de mobilisatie kan het land maar 280.000 manschappen en officieren op de been brengen in geval van oorlog.

Dit kleine arsenaal moet het opnemen tegen 460.000 Duitse manschappen (24 divisies van elk 17.700 man) welke uitstekend getraind zijn en uitgerust met het modernste materieel. Bovenop dit aantal worden er in Nederland nog eens 12000 goed getrainde Duitse parachutisten ingezet.....