hoe maakten ze vroeger gekleurde kleding?

2.2K
SimonV
6 jaar geleden
Tot de tweede helft van de negentiende eeuw kwamen de substanties voor het verven van stoffen volledig uit natuurlijke bronnen, zoals planten, insecten en weekdieren. De wedeplant bijvoorbeeld bracht een blauwe verfstof voort , de wouw een gele, en de meekrapplant een rode. Een zwarte verfstof werd verkregen uit de campêcheboom, en een korstmos met de naam orseillemos gaf een violette verfstof. Uit de purperslak werd een heel kostbare purperen verfstof gewonnen, die bekendstond als Tyrisch purper of keizerspurper. Deze kleurstof werd gebruikt om de gewaden van Romeinse keizers te verven. Lang voor de tijd van de Romeinse keizers droegen rijke mensen kleding die geverfd was met natuurlijke substanties (Esther 8:15). Rode verfstoffen bijvoorbeeld werden gewonnen uit de vrouwelijke kermesschildluis.
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/102007129

Antwoorden (1)

Met natuurlijke kleurstoffen, verkregen uit bladeren of bessen. Net als verfstoffen voor schilderijen.De eerste kledingstukken zullen dus niet zo kleurig zijn geweest voor de gewone mens, want die waren niet te betalen. Het zal voornamelijk bruin en groen zijn geweest, met alle tussenkleuren.
Het indigoblauw van de eerste spijkerbroeken kwam ook van een plant.
In west Brabant werd vroeger veel meekrap geteeld, dat gebruikt werd om rode kleurstof te maken