Nazi-Duitsland: heeft het woord Lebensraum te maken met meer ruimte om te leven voor het volk of zit daar nog iets meer achter?

Toegevoegd na 12 uur:
ging het hem (ook) om grondstoffen? Duitsland had misschien wel ijzererts(?) en steenkool, maar geen olie? waren polen en bulgarije daar niet rijk(er) aan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Beide, zowel meer ruimte, meer ‘Lebensraum’ voor de groeiende bevolking, het Arische ras, als "de vernietiging van het communisme en de Joodse samenzwering die daarachter zat."
———————————————————————————————————

Het centrale begrip in Hitlers wereldbeeld is de natuur als bron van leven en ’strijd’. De mens is een biologisch wezen - dat was de les uit het darwinisme - met een overlevingsinstinct om zich voort te planten en strijd te leveren. Succesvolle groepen zullen andere groepen overheersen en uitroeien of tot slaaf maken.

Lebensraum en Raumpolitik
Hitler zag hierin een rol weggelegd voor industriële oorlogvoering: ‘De motorisering van de wereld zal in de volgende oorlog van doorslaggevende betekenis zijn. […] Daarmee krijgt de strijd het karakter van een slachting.’ Motoriseren en mechaniseren was dus het devies.

Hitler streefde niet naar grenscorrecties of verzoening, maar koos voor Raumpolitik

Succesvolle groepen groeien en hebben steeds meer voedsel en ruimte nodig. Hitler ging ervan uit dat er altijd een voedseltekort dreigde. Daarom moest een Volk over zo veel mogelijk Lebensraum beschikken om te kunnen overleven. Voldoende grondgebied was daarvoor de enige solide garantie. Een grote oppervlakte bood bovendien meer veiligheid. Geboortebeperking of emigratie was natuurlijk geen optie. Jaloers keek hij naar het grote aaneengesloten grondgebied van de Verenigde Staten, bevolkt met – onder meer – ondernemende en raszuivere Duitse immigranten.

Hitler koos voor een radicaal en origineel antwoord op het verlies van de oorlog. Hij streefde niet naar grenscorrecties of verzoening, maar koos voor Raumpolitik. Eerst zou hij afrekenen met Frankrijk; daarna had hij de handen vrij voor het veroveren van Lebensraum in het oosten. Dit was volgens hem de ultieme missie voor het Arische ras, want het veroveren van Lebensraum in de Sovjet-Unie zou hand in hand gaan met de vernietiging van het communisme en de Joodse samenzwering die daarachter zat.