Dat spreek je niet als getal uit, het is de romeinse schrijfwijze van getallen, dus gewoon 23 of Johannes de 22ste
11 jaar geleden
Je maakt er een optelsom van: X=10 En I=1: (2×10)+(2×1)= 22. Johannes de 22e dus. Kijk hier ff voor de romeinse cijfers: http://www.romans-latin.net/cijfers.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste naam die je noemt, wordt uitgesproken als Johannes de Drieëntwintigste. De tweede naam als Johannes de Tweeëntwintigste.

Overigens worden de namen van pausen nooit in letters uitgeschreven maar altijd met Romeinse cijfers.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. een reactie merk ik dat ik mijn antwoord iets duidelijker had moeten omschrijven:

Als er meerdere pausen eenzelfde naam kiezen, wordt er een volgnummer in Romeinse cijfers achter de naam geplaatst.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. een reactie merk ik dat ik mijn antwoord iets duidelijker had moeten omschrijven:

Als er meerdere pausen eenzelfde naam kiezen, wordt er een volgnummer in Romeinse cijfers achter de naam geplaatst.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
N.a.v. het antwoord van computoon meen ik te mogen opmerken, dat de gemaakte opmerking, als zouden de namen van pausen nooit in letters maar in cijfers worden uitgeschreven, op een abuis moet berusten. Ik ken geen ene paus (voorbeeld) die VIII heet, of het moet Hendrik zijn. Ik neem aan dat u bedoelt, als er meerdere pausen een zelfde naam kiezen, er een volgnummer in Romeinse cijfers achter de naam wordt geplaatst. Overigens mag ik verwijzen naar de namenlijst van pausen in de wikipedia. Met nog meer relevante informatie aangaande de nummering. Er zal m.i nooit een paus genaamd worden -nieuwe naam - met de toevoeging I, omdat men nu eenmaal niet kan weten of er ook nog een tweede paus met een dergelijke naam zal komen. Petrus en Linus hadden ook geen volgnummer.
Computoon
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Aangaande het eerste punt heb ik mijn oorspronkelijke antwoord verduidelijkt. Uiteraard noemt de eerste paus die een bepaalde naam kiest zich niet 'I' (of: de eerste). Dat wordt alleen gedaan in de wereld van carnavalsprinsen. Er zal naar alle waarschijnlijk nooit een paus komen die zich Petrus II gaat noemen, dat zou van hoogmoed getuigen.
Even een basislesje Romeinse cijfers, kan je altijd nog gebruiken. De Romeinen hadden een (naar onze begrippen dan) onlogisch cijfersysteem. I.p.v voor elk cijfer een apart teken te gebruiken, zetten ze streepjes, aangevuld voor tekens voor 5, 10, 50, 100 en 1000. (Overigens deden de Oude Egyptenaren dat ook.) Lastig is dat het cijfer 4 wordt aangeduid als "5-1": IV, 9 als "10-1": IX. Dat geldt voor alle cijfers. Je krijgt dan:
I = 1
II = 2
III = 3
IV = 5
V = 6
VII = 7
VIII = 8
IX = 9
X = 10
XI = 11
XV = 15
XVII = 17
XX = 20
XXX = 30
XL = 40
XLIV = 44
L = 50
LXX = 70
XC = 90
C = 100
D (of een omgekeerd C) = 500
M = 1000
MD = 1500
MDCCXLVII = 1747
MMXII = 2012

Als je dit weet kun je behalve de cijfers achter namen van koningen en pausen ook jaartallen op gevels van oude huizen lezen, die staan vaak in Romeinse cijfers. Het is een heel gepuzzel!