waarom ontstaat er in Nederland al meteen na de 2e wereldoorlog zo'n weerstand tegen de communisten?

ze hadden toch een belangrijke rol in het verzet gespeeld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat was er al voor de oorlog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt het was er al lang voor 1940, vooral in de Verenigde Staten van Amerika.
De eerste rode angst 1917-1920 en het McCarthyisme was de tweede rode angst periode 1950-1953

Het beste antwoord

Er was altijd al weerstand tegen de communisten.

Tijdens de oorlog was er een gezamenlijk doel: de Duitsers bestrijden.
De V.S. en de Sovjet-Unie, veel groter dan nu alleen Rusland, streden samen met de andere geallieerden tegen Duitsland, waren bondgenoten.
Na de oorlog werd het verbond opgeheven en werd het verschil in samenleving in ideologie weer belangrijker. Het Westen tegen het Oosten, Democratie / kapitalisme tegen het communisme na de Russische Revolutie. .

De communisten in Nederland hebben een hele grote rol gespeeld in het verzet.

"De Waarheid ... De Communistische Partij richtte in 1940 de verzetskrant De Waarheid op, de tweede verzetskrant van Nederland. In deze krant werd opgeroepen tot de Februaristaking van 1941. De voornaamste activiteiten van de CPN waren het verspreiden van kranten en pamfletten en het plegen van sabotage. Zo pleegden haar leden onder andere aanslagen op spoorwegen en fabrieken."

"Communisme werd naast jodendom door het nazisme als een van de grootste vijanden van het Derde Rijk beschouwd en is vanaf de jaren dertig intensief bestreden. Door de actieve rol in het verzet stemde zo'n 10 procent van de Nederlanders na de oorlog op de communisten."

Echter door hun antikoloniale houding botsten de communisten al direct met de overheid toen deze troepen naar Nederlands-Indië zond. De communisten werden uitgemaakt voor landverraders.
De naoorlogse Nederlandse overheid beschouwde communisten als staatsgevaarlijk; hoewel in Nederland niet, zoals in de Duitse Bondsrepubliek, een officieel beroepsverbod voor communisten gold na de oorlog, werd in feite gedurende de hele Koude Oorlog-periode communisten het werken zeer lastig gemaakt.

De CPN ging in 1989 op in Groen Links. Een andere communistische partij tijdens de koude oorlog was de Socialistische Partij welke was opgericht als maoïstische partij en zich anders dan de CPN niet zo zeer richtte op de Sovjet-Unie maar meer op communistisch China en steun vanuit China ontving.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ plus Deze is ook mooi: de rode schrik
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_schrik Ik wil wel iets rechtzetten. De Cpn ging niet op in Groen Links.
Vier kleine linkse partijen: de PPR, de PSP, de CPN en de EVP (deels ook linkse leden van de AR) fuseerde en noemden zich Groen-Links.
Niet zo rood als de PvdA maar iets groener, maar wel flink links van het midden. Paul Rosemöller leidde de partij vanaf 1998. De oprichting van Groen-Links had weinig met het groen van het milieu te maken.
http://luxetlibertasnederland.blogspot.nl/2011/06/paul-rosenmoller-pol-pot.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ach, dat is ook zo, het was de oprichting van GroenLinks in 1990, merci!