wanneer en door wie en waarom is na 1900 besloten dat nederland een eenheidsstaat zou moeten worden?

men had toch ook de zeven oude gewesten uit de republiek kunnen laten voortbestaan of ze onderbrengen in een bondsstaat zoals in USA en Zwitserland?

Toegevoegd na 17 uur:
1900 moet natuurlijk 1800 zijn.
met antwoord ben ik niet helemaal content is het niet zo dat in het ontwerp van de eerste grondwet de zelfstandigheid van de steden al was voorzien? of - nog scherper- dat die de facto al was opgeheven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In 1900 was Nederland al geruime tijd een eenheidsstaat, dus wat bedoel je met zou moeten worden?

Het beste antwoord

De geschiedenis begint al veel eerder.
In 1796 werd een Nationale Vergadering gekozen, die een grondwet moest opstellen. Centraal stond de vraag of de gewesten en steden zelfstandig moesten blijven of dat Nederland net als Frankrijk een eenheidsstaat moest worden. Toen men het niet eens werd pleegde een groepje parlementariërs in 1798 een staatsgreep en werd alsnog de grondwet goedgekeurd. Daarbij werd Nederland een eenheidsstaat en een rechtsstaat.
Lang hield de democratie geen stand en al in 1801 maakte Napoleon er een einde aan. In 1810 besloot hij Nederland in te lijven bij Frankrijk.
De Republiek was verdwenen, maar de eenheidsstaat bleef bestaan en allerlei zaken werden nu centraal geregeld.
Na de nederlaag van Napoleon werden de Zuidelijke Nederlanden bij de Noordelijke Nederlanden gevoegd.
De zoon van de voormalige stadhouder Willem V werd in 1813 erkend als soeverein. Hij werd geen stadhouder maar een constitutioneel vorst. Nederland bleef een eenheidsstaat maar de Staten-Generaal, bestond uit een Eerste en en Tweede kamer, was nauwelijks een echte volksvertegenwoordiging en had bijna niets te vertellen. De koning benoemde de leden van de Eerste kamer en de Tweede Kamer kwam via de Provinciale Staten tot stand.
In België ontstond onvrede en had men weinig sympathie voor de 'Hollandse' koning. Er was niets wat de beide Nederlanden bond. De zuidelijke Nederlanden kwamen in opstand en vormden uiteindelijk het koninkrijk België.

Toegevoegd na 6 uur:
Vóór de eerste grondwet hadden veel steden hun middeleeuwse rechten nog, met alle regels en gebruiken die daarbij hoorden. Door deze grondwet werd deze zelfstandigheid opgeheven.
In 1807 werd de inrichting van het gemeentebestuur centraal vastgelegd, in wat feitelijk de eerste Gemeentewet kan worden genoemd. De gemeenten kregen in die periode steeds minder bevoegdheden.
SimonV