De kleuren van de Belgische vlag zijn die van het wapenschild van het voormalige hertogdom Brabant. Het stelde een leeuw van goud (geel) voor, op een achtergrond van sabel (zwart), geklauwd en getongd van keel (rood). De ongebruikelijke afmetingen (13:15) zijn van onbekende oorsprong.

In 1830 bestond de vlag onofficieel nog uit drie horizontale banden, met de kleuren rood, geel en zwart. Op 23 januari 1831 nam het Nationaal Congres de driekleur op in de Grondwet, maar bepaalde de richting en de volgorde van de kleurstroken niet. In artikel 193 van de Grondwet staat slechts: "De Belgische Natie kiest als kleuren rood, geel en zwart, en als rijkswapen de Belgische Leeuw met de kernspreuk Eendracht Maakt Macht." Vandaar dat gedurende enkele jaren zowel het horizontale als het verticale model naast elkaar gebruikt werden. Uiteindelijk koos België in de praktijk voor het verticale model. Conform heraldische traditie werd de donkerste kleur het dichtst bij de vlaggenstok geplaatst.

De vlag werd ontworpen door Edouard Ducpétiaux en Lucien Jottrand. Ze was bedoeld om de Franse driekleur te vervangen, die gebruikt werd door Fransgezinde revolutionairen. De vlag speelde een grote rol in de Belgische Revolutie, waar de kleuren herinnerden aan een oudere vlag met horizontale banden (de vlag van de Verenigde Nederlandse Staten), die gebruikt werd tijdens de Brabantse Omwenteling in 1789, in de toen nog Oostenrijkse Nederlanden (Belgium Austriacum). Op 23 januari 1831, niet lang nadat België in 1830 zijn onafhankelijkheid van Nederland had verkregen, werd ze officieel aangenomen.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kleuren van de Belgische vlag zijn die van het wapenschild van het voormalige hertogdom Brabant. Het stelde een leeuw van goud (geel) voor, op een achtergrond van sabel (zwart), geklauwd en getongd van keel (rood).

Conform heraldische traditie werd de donkerste kleur het dichtst bij de vlaggenstok geplaatst.
Antoni