Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het ambacht dat bogen en pijlen maakt?

In de Middeleeuwen werd een zwaard gemaakt door een wapensmid. Werden pijlen en bogen gemaakt door een boogmaker?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op deze website http://www.gravenvanholland.nl/ambacht.html van "De Graven van Holland" staan de pijlenmaker en de bogenmaker vermeld.

De vereniging “Graven van Holland” laat de geschiedenis tot leven komen. De leden creëren een historisch accuraat beeld van het leven in de 15e eeuw.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik vond nog het prachtige woord "arbalestmeester" (kruisboogmaker), maar dit wordt op internet vrijwel alleen genoemd met het jaar 1600 en dat was ná de Middeleeuwen. Ook weet ik niet zeker of het een werkelijk bestaand woord is. Het lijkt steeds door websites van één bron overgenomen te zijn.
(Lees meer...)
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zijn inderdaad prachtige woorden. Voor een fantasy verhaal met Middeleeuwse setting ben ik op zoek naar meer informatie over het maken van pijlen (pijlpunten om helemaal specifiek te wezen), maar informatie over de handboog zal ook zeker niet ongelegen komen.

Andere antwoorden (1)

Dat werd gedaan door een balistarius.

Toegevoegd na 49 seconden:
In hedendaags Nederlands: een handboogmaker.
(Lees meer...)
Amadea
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding