klopt het dat het bombardement van Rotterdam (1944) op een misverstand (miscommunicatie) berustte?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.go2war2.nl/artikel/1841/Bombardement-op-Rotterdam-31-maart-1943.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nederland was eigenlijk al verslagen men wilde zich wel overgeven maar dacht tijd te winnen door een juister geschreven en door de juiste bevelhebber getekend exemplaar te eisen ( wensen ) waarom tijd het konings huis moest via de Nederlandse bank naar IJmuiden . Waar een onderzeeër wachtte . In de maanden er voor waren de goudstaven en diverse andere waarde artikelen al naar Engeland overgebracht . Nou dat is allemaal gelukt. Dankzij de inlichtingen dienst ? De Duitsers hadden haast en waren gefrustreerd dat het het net te lang duurde die Nederlandse overgave . En gingen over tot een criminele daad de stad Rotterdam bombarderen niet direct de haven maar de oude stads centra. De burgemeester wist er van maar dacht te laat voor een evacuatie. / niet voor zichzelf. Dus had Nederland direct gecapituleerd na de val van de grebben linie dan hadden de Duitsers deze misdaad niet gepleegd de schuld gewoon de Duitsers en het getreuzel van Nederlandse zijde .
ronron1212
6 jaar geleden
@Kapperkort jij hebt het over het bombardement van 1940 de vraag gaat over die van 1943 het vergeten bombardement door de geallieerden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt gelijk Ron ron ik was dat bombardement ook al vergeten. Nee overheen gelezen . Sorry .
ronron1212
6 jaar geleden
@Kapperkort dat kan gebeuren.

Het beste antwoord

In 1944 vond er geen groot bombardement in Rotterdam plaats.
Ik denk dat je het "Vergeten bombardement" van 1943 bedoelt.
Hier was geen sprake van een misverstand, maar vooral van een verkeerde navigatie door weersomstandigheden.

In de ochtend van 31 maart 1943 vertrokken 102 Amerikaanse bommenwerpers vanuit Engeland richting Nederland. Het doelwit was het havengebied van Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen. Met in het bijzonder de Schiedamse scheepswerf Wilton-Feijenoord, waar onderdelen voor Duitse onderzeeërs werden geproduceerd. Om de Duitsers te verzwakken wilden de geallieerden hun oorlogsindustrie vernietigen.
De bommenwerpers misten echter hun doelwit. Dankzij bewolking en de stormachtige wind kwamen de bommen voor een groot deel terecht in de dichtbevolkte woonwijk Bospolder-Tussendijken in Rotterdam-West.
De Mathenesserweg, Schiedamseweg en het Marconiplein werden geraakt, net als de huizenblokken daarachter. In totaal werd 18 hectare gebied verwoest. Honderden mensen kwamen om het leven, de schattingen liggen tussen de 326 en 401. Ruim 3200 woningen werden vernield waardoor zo’n 16.500 mensen dakloos raakten. De schade door de ingeslagen duizendponders was enorm, maar ook de branden die daarna uitbraken zorgden voor veel schade. Pas om half 12 ’s avonds had de brandweer de vuurzee onder controle. Een groot deel van Rotterdam-West was weggevaagd.
Op 31 maart 1993, 50 jaar na dato, heeft toenmalig premier Ruud Lubbers in het Gijzingplantsoen een monument onthuld ter herinnering aan het bombardement. Het monument draagt de titel ‘Het Vergeten Bombardement’.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik stelde de verkeerde vraag, ik wilde het hebben over het bombardement van 1940. daar gaf een ander een ander antwoord op. maar dit wist ik niet! antwoord verdient een pluim!

Andere antwoorden (1)

Nederland probeerde het bombardement te voorkomen door zich over te geven. De Duitse leiding kon de vliegtuigvloot echter niet meer bereiken via de radio waardoor het bombardement niet gestopt kon worden.

Toegevoegd na 28 minuten:
ronron1212 merkt in de reakties terecht op dat ik hier het verkeerde bombardement beschrijf (dat van 1940 i.p.v. 1944)

Mijn antwoord gaat dus over een ánder bombardement !

Omdat die vergissing vast wel vaker wordt gemaakt laat ik dit antwoord voor de volledigheid tóch nog even staan.
ronron1212
6 jaar geleden
Dat was het bombardement van 1940 hij vraag over 1944. Ook wel het vergeten bombardement genoemd @Ozewiezewoze
ronron1212
6 jaar geleden
sorry je naam niet volledig @Ozewiezewozewiezewallakristallix
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@ronron1212
Oeps... je hebt gelijk
ronron1212
6 jaar geleden
Kan gebeuren @Ozewiezewozewiezewallakristallix
Erna55
6 jaar geleden
Plus, vanwege de toevoeging.