Weet iemand iets van de "veduisteringslamp"uit de tweede wereldoorlog?

Zou iemand misschien uitleg kunnen geven over de zwarte lamp/verduisteringslamp? Ik moet hier een presentatie over maken.
Bij voorbaat Dank

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Hier volgt de verklaring van het Volksbuurtmuseum.
Een zwarte Philips verduisteringslamp die in WOII werd gebruikt om toch nog wat licht te hebben tijdens de verduistering. In de oorlog mocht er 's avonds absoluut geen licht meer naar buiten schijnen. Hiermee zouden anders vijandelijke bommenwerpers te gemakkelijk hun doel kunnen vinden. Alleen in het midden van de lamp zit een doorzichtig gedeelte waardoor de lichtstraal alleen maar naar beneden straalt. Handig als je toch wat wilde lezen of knutselen.

http://www.volksbuurtmuseum.nl/collectie/nieuwe_aanwinsten/verduisteringslamp

Toegevoegd na 3 minuten:
Er waren verschillende lampen, te gebruiken bij luchtaanvallen, een lamp voor buitenverlichting en een lamp voor binnenverlichting

Toegevoegd na 15 minuten:
Brug- sluislantaarns hadden vier verduisteringsspleten. Achter zo'n verduisteringsspleet zit gekleurd glas. De tegenoverliggende spleten hebben dezelfde kleur glas; twee rood en twee groen. Binnenin zit een
petroleumlamp. De lantaarn was 39 cm hoog, hengsel niet meegerekend en 17 cm breed.