Konden ze op de Titanic de ijsberg niet eerder zien?

In de film van de Titanic zie je hoe de mensen op de Titanic gelijk het stuur omgooien als ze de ijsberg zien, maar als ze de ijsberg in het shot daarna laten zien, is hij al heel dichtbij. Hoe kan het dat ze die ijsberg niet eerder hebben gezien? Want het lijkt mij dat dat niet heel moeilijk is om te zien...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K
Z512099
7 jaar geleden
Ze hebben de ijsberg op tijd gezien, maar de grote Titanic was een traag en log schip...
ronron1212
7 jaar geleden
Voer overigens op top snelheid wat was afgeraden vanwegen ijsbergen.
ronron1212
7 jaar geleden
@Z512099 De Titanic was het tweede schip van de drie schepen van de door Bruce Ismay bedachte Olympic-klasse. De andere twee waren: de Olympic (tewaterlating 1911)
de Britannic (1914), aanvankelijk Gigantic geheten Deze schepen waren in hun tijd de grootste bewegende objecten die ooit door mensenhanden gebouwd waren. Bovendien was elk schip weer groter dan het voorgaande.
Deze schepen zouden de Atlantische Oceaan met een snelheid van ongeveer 21 knopen (ca. 39 km/h) moeten oversteken.
Waren toen zeer snelle schepen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RosaVerlinde Een film (over een waargebeurd verhaal) is bijna altijd een dramatisering. Het is dus niet echt realistisch om de scenes van de film te gaan bekijken om daarna je te verbazen over hoe het gegaan zou zijn.
Reddie
7 jaar geleden
Op Discovery of National Geographic hebben ze een paar maanden gelden precies uitgezocht hoe en waarom een en ander in zijn werk is gegaan.
Ik meen dat het zoiets heette als "Titanic, het definitieve verhaal".
Als je dat programma bekijkt wordt alles je duidelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt overtuigend geantwoord dat een ijsberg niet ontweken kon worden blablabla, echter heeft een onderzoeker een andere theorie gevonden die heel plausibel lijkt en niks met een ijsberg te maken heeft maar met brand : http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/3044866/2017/01/02/Nieuwe-theorie-Titanic-zonk-niet-door-ijsberg.dhtml

Antwoorden (2)

Nee, ze konden de ijsbergen niet eerder zien. Het was nacht en zodra de matroos in het kraaiennest de ijsberg waarnam werd alarm geslagen.
De afstand tot de ijsberg was echter te klein om nog succesvol uit te wijken.

De eerste stuurman liet alle machines in de achteruit zetten en het schip naar bakboord sturen. Door deze actie botste de Titanic niet tegen de ijsberg op, maar schuurde deze met de zijkant langs de ijsberg waardoor er over 100 meter scheuren in de romp kwamen. Als er met volle snelheid naar bakboord was gestuurd was de ijsberg niet geraakt.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat als het geen ijsberg was, maar een grote brand die al in de haven van Southampton brandde? http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/3044866/2017/01/02/Nieuwe-theorie-Titanic-zonk-niet-door-ijsberg.dhtml
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volle kracht achteruitslaan kan wel, maar met volle kracht een rondtorn maken is niet aan te bevelen. Dan ligt het schip al op haar zij voor je twee keer met de ogen hebt geknipperd.
dat kwam doordat er geen wind was waardoor ze niet zagen waar een ijsberg lag. Tot dat ze door de verderkijker keken en lag in een keer (omdat het licht van het schip er op scheen) vlak voor de neus van het schip een ijsberg. En een schip reageert nou een keer laat op zo'n singaal... En zeker in die tijd nog.
Zo staat dat letterlijk in de ondertiteling als ik daarnaar kijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het was nacht natuurlijk. Dus dan is dat nog moeilijker