Welk boek kan ik het beste lezen als ik meer wil weten over de mythe van King Arthur en Merlin?

Ik wil een leuk boek lezen die mij de geschiedenis van deze personages goed kan weergeven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Zoek je fictie of non-fictie?
Als je fictie zoekt, zou ik je The Once And Future King van TH White aanraden. Dit is een prachtig boek over Arthur en Merlijn. De Nederlandse vertaling heet Arthur, Koning Voor Eens En Altijd.
Vooral het eerste van de vier delen, The Sword In The Stone (Het Zwaard In De Steen) is ontzettend mooi. Dit deel gaat over toen Arthur een kind was en lessen kreeg van Merlijn, waarbij hij oa. in allerlei dieren veranderd werd om te ervaren hoe die verschillende dieren leven en denken, wat hij later weer kan toepassen als leider.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oei, ik typ te langzaam, in de tussentijd hebben al meer mensen dit boek genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enne.... wat bedoel je met Non Fictie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, er zijn natuurlijk ook non-fictie boeken over Koning Arthur, waarin geschiedkundigen uitzoeken of hij nou echt bestaan heeft of niet, wat er in de oude bronnen over hem precies staat, in welke tijd en door wie bepaalde stukken van de legende voor het eerst zijn opgeschreven, hoe de legende steeds meer uitgebreid werd door nieuwe schrijvers, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens sommige door historici min of meer betrouwbaar geachte bronnen was Arthur een Romano-Britse legeraanvoerder
die tijdelijk een halt toeriep aan de veroveringen van de Angelsaksen in het Brittannië van de vijfde of zesde eeuw, nadat de Romeinse legioenen die provincie hadden verlaten.

Andere antwoorden (7)

Ik zou gaan voor de nevelen van avalon (Engels the mists of Avalon)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt eraan waar je naar op zoek bent. Op bol.com vind je al 23 titels met verschillende invalshoeken van hetzelfde verhaal, soms ook voor kinderen (zie link).

Als je een mooie en veelgebruikte moderne versie zoekt van het verhaal dan kan ik je de boeken van T.H. White aanraden (zie 2e link). Arthur, koning voor eens en altijd is een trilogie, later heeft hij ook nog een boek over Merlijn geschreven.

Leuk leesvoer in ieder geval, maar lastig te krijgen. Misschien hebben ze hem nog wel bij je plaatselijke bibliotheek of kun je hem via bol.com tweedehands voor weinig geld kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch geen trilogie, maar een tetralogie? (of in zekere zin zelfs een cingologie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oorspronkelijk was het een trilogie en het boek over merlijn is daar bij gekomen. je zou kunnen zeggen dat het dan een tetralogie is. maar net zoals bij de lord of the rings gaat men nog altijd uit van een trilogie ondanks een apart boek (en straks film) 'the hobbit' en andere boeken van deze schrijver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet was het oorspronkelijk een tetralogie (The Sword in the Stone, The Queen of Air and Darkness/The Witch In The Wood,
The Ill-Made Knight, The Candle in the Wind) en kwam daarna nog The Book of Merlyn erbij.
Op wikipedia en bij boekbeschrijvingen kom ik ook telkens die 4+1 tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar inderdaad: prachtige boeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok zou kunnen fynnya, ik heb ze in Engeland gekocht allemaal in 1 kaft maar idd met momopoyolo eens: prachtige boeken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, het is inderdaad wel duidelijk welk boek populair is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een heerlijk boek ja
Ik vond zelf dit boek altijd erg leuk.

En dan de DVD Merlin (ik weet het je vroeg om een boek, maar die film is echt de moeite)
11 jaar geleden
De serie van T.H.White.
O.a. Arthur, Arthur koning voor eens en altijd, Boek Merlijn.

zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees het wikipedia artikel.

Onderaan worden verschillende boeken genoemd, oudere en nieuwere.
O.a. een boek van Hubert Lampo, Arthur.
En Jaap ter Haar schrijft ook erg mooi.

Ook heel nuttige linken erbij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koning_Arthur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien het kinderboek "Merlijn" van Agave Kruijssen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste om te lezen is de trilogie van Bernard Cornwell.
de boeken heten 1, de winterkoning, 2, de vijand van god en 3, excalibur.
Deze zijn geschreven alsof Bernard er zelf bij is geweest geweldig, je hoort, ruikt en proeft als het ware de hele atmosfeer uit die tijd.
Deze boeken mogen niet op je boekenplank ontbreken