Kan Marinus van der Lubbe worden gezien als de belangrijkste aanstichter van de Tweede Wereldoorlog?

Aangezien Marinus van der Lubbe een communist was en de NSDAP fel tegenstander was van het communisme en aan de macht was in een toch al boos en teleurgesteld land.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat kan niet dat was Hitler. Die was al jaren bezig voor de oorlog ook nog maar uitbrak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Marinus van der Lubbe was op 'the wrong place at the wrong time'
tinus1969
7 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat Marinus van de Lubbe hiervoor verantwoordelijk is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee absoluut niet . De dader blijft hitler . Maar de omstandigheden waarin het vooroorlogse Duitsland was terecht gekomen na de eerste wereld oorlog waren ook Frankrijk en Engeland enigszins aan te rekenenen . De schuld betalingen opgelegd ook grondstoffen , kolen , ijzer , jaarlijks enorme hoeveelheden brachten het land aan de bedelstaf ook de eer werd gekrenkt stukken Duitsland werden ingelijfd bij Frankrijk het Duitse voormalig trotse rijk werd vernederd . En ja een aantal zeer rijke bank families hebben een( mogelijk?) zeer slechte rol gespeeld ze verdienden aan de situatie ( de Rotschild 's ) maar hitler blijft een enorme shoft en de situatie recht vaardigde totaal niet zijn haat tegen over alle Joden . Ps Amerika heeft er van geleerd en zn tegen stander Japan min of meer intact gelaten of vernedering te voorkomen . ( de keizer mocht blijven ) ook eigenbelang om de communisten buiten de deur te houden

Antwoorden (1)

Marinus van der Lubbe die door de Nazi's beticht werd van brandstichting van De Reichstag op 27 februari 1933 is nooit gezien al de aanstichter van de Tweede Wereldoorlog. De nazi's gebruikten wel deze gelegenheid om de Duitse communistenop te sluiten in concentratiekampen. Zij dachten hiermee het communisme uit te schakelen.

De oorzaak (of de aanleiding) van de Tweede wereldoorlog in Europa was dat bij het einde van de Eerste Wereldoorlog na de wapenstilstand het leger van het Duitse Keizerrijk uiteenviel. Na de Novemberrevolutie in 1918 werden er vrijkorpsen gevormd die wraak wilden voor het verraad dat volgens hen aan het thuisfront werd gepleegd door de communisten, de socialisten, de Joden en de republikeinen. Het verraad was voor een groot gedeelte gebaseerd op de dolkstootlegende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Marinus van der Lubbe is voor de Nazi's wat 9/11 is voor de VS, namelijk een zondebok zoeken om iets te rechtvaardigen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een vergelijking die kant noch wal raakt.