Sparta in de oudheid: was het volle burgerschap alleen weggelegd voor de oudste zoon van Spartiaten? zo ja, wat was status andere zonen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, het volle burgerschap was alleen weggelegd voor de oudste zoon.
Want een voorwaarde om Spartiaat (ook wel Homoioi genoemd) te worden was dat je in het bezit was van een geërfd stuk grond dat niet verdeeld of verkocht mocht worden. Dit kon alleen de oudste zoon erven. De jongere zonen werden hypomeiones.

Hypomeiones waren verarmde homoioi met een minder sociaal statuut. Zij konden niet aan de gezamenlijke mannenbanketten, de syssitia, deelnemen.
De hypomeiones hadden geen politieke rechten en werden militair niet opgenomen in het hoplietenleger van homoioi, maar afgezonderd bij de perioiken ingedeeld.
SimonV