Nederlandse Hanzesteden: Arnhem · Bolsward · Deventer · Doesburg · Elburg · Groningen · Harderwijk · Hasselt · Hattem · Kampen · Nijmegen · Oldenzaal · Ommen · Roermond · Stavoren · Tiel · Venlo · Zutphen · Zwolle

Toegevoegd na 5 minuten:
In de lange periode van de twaalfde tot de zestiende eeuw waren Zutphen, Deventer, Tiel, Kampen, Zwolle en nog meer steden, vooral in het oosten van het land, belangrijke en welvarende centra van handel. Deze steden waren namelijk lid van het Hanzeverbond. Een Hanze (of: Hanza) was oorspronkelijk een samenwerkingsverband tussen kooplieden, in verschillende steden, die dezelfde producten verhandelden. Door samen te werken konden zij de kosten drukken, veiliger (samen!) reizen, op grotere schaal inkopen of verkopen en zich samen wapenen tegen grillen en willekeur van landsheren. Vanaf 1356 werd de Hanze een verbond van steden, dus niet alleen meer van de handelaren in die steden. Dat werd besloten op de eerste vergadering in Lübeck, een stad in het huidige Duitsland, in 1356. De Duitse Hanze, die wij in Nederland gewoon 'De Hanze' noemen, werd een machtig netwerk van handelssteden: het netwerk van samenwerkende steden strekte zich uit over Duitsland, Nederland, België, de Baltische Staten, Noorwegen en Polen. Daarbinnen probeerde het stedenverbond zoveel mogelijk de handelsbelemmering te slechten. Het Hanzenetwerk dreef ook handel met partners buiten dit gebied, bijvoorbeeld met Londen en zelfs met Spaanse steden
fremar
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op het hoogtepunt bestond de Hanze uit ongeveer 200 steden, verspreid over verschillende landen rond de Oostzee en aan de Noordzee. Ongeveer 70 steden namen volledig deel terwijl de overigen associatieverdragen sloten. Zie voor een lijst van de steden https://nl.wikipedia.org/wiki/Hanzestad.

Van oorsprong bestond de Hanze voornamelijk uit Duitse steden rond de Oostzee.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hanze vind je deze tekst

"Geschiedenis

(...)

Oprichting van de Hanze

Lübeck werd een basis voor handelaars uit Saksen en Westfalen, die zich oost- en noordwaarts verspreidden. Ruim voordat het woord Hanze in een document uit 1267 werd genoemd, werden er al gilden (of Hansa) gevormd, met handel met overzeese steden als doel, voornamelijk in de steden in het minder ontwikkelde oostelijke Oostzeegebied waar hout, was, barnsteen, hars, huiden en zelfs rogge en meel uit het achterland naar de havens werd getransporteerd."

en op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Hanzestad vind je deze tekst: "het verdrag tussen Hamburg en Lübeck 1241 geldt als geboortejaar van de Hanze".

Hamburg en Lübeck kunnen zo als eerste Hanzesteden worden beschouwd, maar ook het Zweedse Visby is al vroeg een belangrijk handelscentrum geweest.

Zie de tekst:

"In de Oostzee was de hoofdstad van Gotland, Visby, de spin in het web, nog vóór de Hanze. De Duitsers voeren ruim honderd jaar onder de Gotlandse vlag naar Novgorod, waar de handelaren uit Visby een handelspost hadden gesticht, de Gotenhof. Omdat het aantal handelaren toenam, stichtten de Gotlanders een eigen handelspost voor de Duitse handelaren, de Peterhof, die later een van de hanzekantoren werd. Voor de oprichting van de Hanze in 1356, kwam het woord Hanze niet voor in het Oostzeegebied. De Gotlanders gebruikten het woord varjag." ook op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hanze.
Antoni