Hoe lieten mensen momenten van hun jeugd aan jongere generaties zien voordat er fotografie bestond?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

In vroeger tijden was er meer sprake van verhalen vertellen en daarbij werd meer gevraagd van je fantasie. Je mocht dus aan de hand van de vertelling zelf de beelden bedenken, eigenlijk net zoals nu nog wanneer je een boek leest.

Later kwamen er boeken en daarin stonden tekeningen, dat zijn waarheidsgetrouwe afbeeldingen van wat iemand gezien of meegemaakt heeft.
Of niet natuurlijk, dan is het fantasie.

Afhankelijk van iemands vaardigheid is zo'n tekening , dus een foto of liever schets uit iemands hoofd en ogen uit eigen waarneming .

Antwoord

Aan de hand van tekeningen werd vroeger getoond hoe het 'was'.

Toegevoegd na 3 minuten:
, dus een foto of liever schets uit iemands hoofd en ogen uit eigen waarneming , _betrouwbaar en dus vergelijkbaar met een huidige foto_.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de prehistorie werden er zelfs voor men kon schrijven al grotschilderingen aangebracht, de Egyptenaren, de Grieken en Romeinen tekenden alle mogelijke dagelijkse dingen op steen hout of papyrus, van dieren, werkende lui, koningen, heel veel erotiek, goden, oorlogen, gevechten alles werd getekend, in steen gekrast, of hout.
En veel jaren later hadden ze de, wat wij nu kunstschilders noemen, dat was gewoon een beroep. Mensen lieten familieportretten schilderen, bruiloften, feesten, de dood, de liefde, landschappen werkende mensen, scholing en en dergelijke.

En die taferelen kunnen wij vandaag de dag nog steeds bewonderen.
De anatomische les, van Rembrandt
Het vrolijke huisgezin van Jan Steen.
Winterlandschap met schaatsende mensen, van Hendrick Avercamp
En zo nog vele en vele andere tekeningen en schilderijen.