waarom werd nederland een monarchie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
ronron1212
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Monarchie_in_Nederland
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten tijde van napoleon hadden wij een koning . Een broer van Napoleon hij deed het bijzonder goed en bracht zelfs een Nederlands gevoel dus een eenheid's gevoel hij moderniseerde wetten en bestuur richte bibliotheken op ( de koninklijke :)) hij nam het echt op voor ons land en liet zich niet ringeloren door z'n broer die geld uit Nederland wilde of z'n vrouw die snel DenHaag verliet om dat Nederland volgens haar achtergebleven gebied was . Hij nam z'n werk echt serieus het was een wijs rustig verstanding man . Men dacht nou een konijn :) zo sprak hij zelf het woord koning uit is zo gek nog niet . Daarbij het gaf het ons land wat status en aanzien het werd mode of een keizer of een koning's rijk te zijn Na dat napoleon zichzelf ( zonder pauselijke toestemming tot keizer had gekroond ) was het hek Vd dam . En inderdaad na de Franse tijd dacht men we nemen weer een koning men zocht er een en vond er een . Veel goede dingen van onze eerste koning worden aan de tweede koning toegedicht . De eerste Nederlandse koning heeft het fantastisch gedaan in een heel moeilijke tijd en heeft aanzet gegeven tot een modernisatie in bestuur en armoede bestrijding ook na de ramp in Leiden heeft hij zich begaan getoond met de slachtoffers . Er was een munitie schip ontploft de klap was zelfs hoorbaar in DenHaag ?!? En de stad leiden lag in puin . Dus hij was een goed voorbeeld .

Antwoorden (1)

Nederland is het enige land dat eerst een republiek was, om vervolgens een koninkrijk te worden. Na de Franse onderdrukking kwam er in 1813 sterke behoefte aan. Onder Napoleons bewind waren steeds meer mensen in Nederland - met name door de toegenomen armoede - in opstand gekomen. Toen de Fransen weg waren verlangden de meeste Nederlanders na twee decennia van wisselende staatsinrichtingen vooral naar politieke rust. Bovendien was er angst voor het opkomende liberalisme en nationalisme. Een betrouwbaar koninkrijk zou een sterke buffer tegen Frankrijk zijn. Dus bood men de kroon aan Willem Frederik, de zoon van de verjaagde laatste stadhouder Willem V.
Amadea