Waarom heet een Lachmacun 'Turkse Pizza', terwijl de oorsprong Arabisch is?

Het woord Lachmacun is arabisch voor 'deeg met vlees', oftewel 'broodje vlees'. Volgens geschiedenisboeken en officiële bronnen is de oorsprong Arabisch. Waarom heet het dan toch een Turkse Pizza? Ik kom de laatste tijd ook steeds vaker een 'Turkse Kapsalon' tegen, terwijl de oorsprong hiervan Nederlands is. De ingrediënten zijn precies hetzelfde als bij een Nederlandse kapsalon, en dit terwijl de kapsalon niet in Turkije wordt verkocht. Weet iemand hoe dit zit? Ik stel deze vraag ook bewust in de geschiedenis sectie, omdat ik vind dat het hier beter op zijn plek is dan bij de sectie 'eten & drinken'.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (3)

Voor Nederlanders is het een gerecht dat oorspronkelijk uit Turkije komt.
Daarom hebben we het een "Turkse pizza" genoemd.

De kapsalon kun je in Turkse shoarmazaken kopen.
Wellicht wordt daarom het woord "Turks" aan de kapsalon toegevoegd.

Het gerecht is inderdaad in Nederland ontstaan toen de eigenaar van een kapsalon aan de Rotterdamse Schiedamseweg, bij een even verderop gelegen shoarmazaak een lunchschotel liet samenstellen met daarin al zijn favoriete ingrediënten. Het werd een regelmatige bestelling, die daarmee de aanduiding 'kapsalon' kreeg. Het gerecht werd populair onder jongeren en is in veel Nederlandse en Belgische cafetaria's en shoarmazaken te verkrijgen.
SimonV
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Vooropstaat hoe wij Nederlanders iets (gaan) noemen.
Dus een Marokkaanse zaak kan niet iets Marokkaans noemen wat wij Turks zijn gaan noemen.
SimonV
8 jaar geleden
Klaarblijkelijk noemen sommige Nederlanders het een Turkse kapsalon en hebben Turkse zaken deze naam overgenomen.
Het kan ook zijn dat met de Turkse kapsalon een gerecht met rijst in plaats van patat bedoeld wordt. Zie:
http://www.kapsaloneten.blogspot.nl/
Hoi
het antwoord is simpel. Omdat dit gerecht in heel veel turkse winkels / turkse shoarmazaken etc word verkocht. Daarom noemen wij het turkse pizza.
Zelfde met tuks brood.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vroeger in het ottomaanse rijk lahmacun door de turken populair geworden en de ottomanen spraken vroeger anders arabische vandaar het woord lahmacun