Welke boodschap zit er in de spotprent: 'De Arme kant van Nederland' die in 1988 in de Bazuin stond?

Ik begrijp de boodschap die de tekenaar probeerde over te brengen niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Het lijkt te verwijzen naar de drie wijzen (uit het oosten, vandaar dat ze vanuit de rechterkant van het beeld lopen). Waarschijnlijk is het een satirische/ironische opmerking naar de V.V.D., C.D.A. en de Raad van Kerken. Het wil wellicht laten zien dat deze groepen zichzelf verhemelt boven de rest en zichzelf zien als wijzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zij voelen zich niet verhemelt. Zij geven met een groots gebaar waar de schoorsteen niet van kan roken. Veel beloven en weinig geven, doet gekken in vreugde leven
Eén van de oorzaken van de beurscrash in 1987 is gelijk aan alle voorgaande oorzaken van beurscrises, nl de grote economische bloei in de jaren ervoor. De heersende bullmarkt en de hausse van de tachtiger jaren, na de oliecrisis van 1979,werden veroorzaakt door het stimuleringsbeleid van de Amerikaanse overheid en het met elkaar verweven zijn van de beurzen. De beleggingsmarkt werd groter. Men koopt en verkoopt, de prijs per aandeel stijgt, men weet van geen ophouden. Er wordt reclame gemaakt voor het handelen in aandelen. Weer gebeurt hetzelfde als bij voorgaande bankcrises.
Jan Modaal wordt via reclames naar de beurs getrokken als het aandeel op zijn hoogst staan. Hij koopt met geleend geld aandelen, maar verkopen is er niet meer bij. De aandeelhouders die de prijzen hebben opgedreven, kopen niet. Het blijft geen feest. De aandelen zakken en Jan Modaal moet zijn gedevalueerde aandelen verkopen omdat hij niet over eigen kapitaal beschikt. Hij is de klos. Wie het dalende aandeel het laatste vast heeft, brandt zijn vingers. Zijn bestedingspatroon komt in een neergaande spiraal. De koers stort in door ongegronde overwaardering van de aandelen en de massale beleggingsgekte zonder eigen kapitaal. Deze keer krijgen de multinationals de klappen.
In 1987 is er de landelijke conferentie “De arme kant van Nederland”. Conclusie is dat armoede nooit weg was en na de crisis van de tachtiger jaren veel erger dan gedacht. De Raad van Kerken en het arbeidspastoraat DISK stelt de werkgroep De Arme Kant van Nederland/ EVA in.
Zij voeren vanuit de kerken campagnes en verzet tegen verarming én verrijking.
De spotprent verbeeldt de drie Koningen van het kerstverhaal. Zij symboliseren Het kabinet Lubbers II (VVD en CDA) en de Kerken, die geschenken brengen die hen niets kosten.
De VVD geeft een spaarbankboekje, de CDA een pannetje soep en de Kerken hun gebed.
De “De Arme Kant van Nederland” lopen zij voorbij en gaan naar de plek die de Ster hen wijst. De plaats naar het geld.
Organisaties van uitkeringsgerechtigden protesteren nav het voorstel van de CDA om te korten op de sociale voorzieningen.
De uitdeling van Kerstpakketten aan de arme kerkleden valt slecht. Zij willen dat de kerken opkomen voor gerechtigheid, en structurele verbetering van hun positie. De discussie kreeg in de media de naam ‘pannetjes soepdiscussie’, waarbij het beroemde pannetje soep uit het toneelstuk “Op Hoop van Zegen” van Herman Heijermans
symbool stond voor 'bedeling'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze link heeft SimonV gevonden. De drie koningen brengen kerstcadeaus
http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=KDC01%3A7805155