Klopt het dat Nederland formeel nog in oorlog is met Duitsland?

Voorzover ik weet is er in mei 1945 alleen een wapenstilstand gesloten. En nooit een (bilateraal) vredesverdrag. Maar is dat zo?

8 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

De oorlog met Duitsland werd formeel beëindigd op 26 juli 1951; blijkbaar door een eenzijdig Nederlands besluit.
8 jaar geleden
Pas nadat Oost-en West Duitsland weer verenigd waren, werd door beide Duitse landen een verdrag ondertekend tussen hen en Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde staten en de Sovjet Unie.
Het was 'het verdrag inzake de afsluitende regeling met betrekking tot Duitsland, beter bekend onder de noemer 'het Twee-plus-Vier-verdrag'.
Op 12 september 1990 werd het in Moskou ondertekend en op 15 maart 1991 hadden alle landen het ondertekende document met betrekking tot de vrede met Duitsland in hun bezit en werd het verdrag officieel.

Duitsland werd hierdoor weer een soevereine staat en er heerste weer Duitse eenheid.
In dit verdrag stonden belangrijke punten die de vredesintentie van de Duitsers bekrachtigden. Zij bekrachtigden dit o.a. door de bepaling die opgenomen was, dat zij afzien van nucleaire-, biologische- en chemische wapens. Ook verplichtten zij zich geen aanspraken te zullen maken op gebieden buiten hun bestaande grenzen.
De Bundeswehr werd ook in kracht teruggebracht van 500.000 tot 370.000 man. Ook verplichtten de Oost- en West-Duitse regeringen zich, om ervoor te zorgen dat de grondwet van het verenigde Duitsland, geen bepalingen bevatte, die strijdig waren met het verdrag.
Feitelijk maakte dit verdrag een einde aan alle onzekerheden die nog tussen de bezetters en de Duitsers heersten en kan je het als vredesverdrag zien.

Toegevoegd na 15 minuten:
Duitsland is hierdoor formeel dus niet meer in oorlog met ons land.