Waarom voorziet Frankrijk een begraafplaats voor de vijand (Duiters)?

Het lijkt me onlogisch dat de Fransen een begraafplaats schenken/voorzien voor hun vijanden die zoveel leed hebben verricht.

Maar toch is het zo dat de Fransen dat voorzien zoals: http://www.greatwar.co.uk/french-flanders-artois/cemetery-neuville-st-vaast-german.htm

Dank

8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
in nederland
http://www.zuidfront-holland1940.nl/index.php?page=begraafplaats-ijsselsteijn

Antwoorden (2)

Volgens de afspraken van de Geneefse Conventies moeten de begraafplaatsen voor de gevallenen van oorlogen zowel worden aangelegd voor de vijanden als voor de beschermers van een land. Tussen de betrokken landen wordt dan met bilaterale verdragen afgesproken waar de begraafplaatsen precies worden aangelegd. De Geneefse Conventies is de verzamelnaam voor de verdragen die van 1864 tot 1949 zijn geformuleerd in Genève en die, als onderdeel van het internationaal humanitair recht, de rechtsregels bepalen ten tijde van een gewapend conflict.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mijn speurtocht naar een antwoord heb ik dezelfde bronnen als Antoni geraadpleegd maar ik kwam er voor deze vraag niet uit. De begraafplaatsen waar het in de vraag over gaat stammen van kort na de eerste wereldoorlog (tussen 1919 en 1923 werden er gesneuvelden begraven, zie de bron in de vraagstelling). Er was op dat moment nog geen Geneefse conventie van kracht over de omgang met gesneuvelden van de andere partij, althans dat kan ik niet uit Wikipedia opmaken en ook niet uit het antwoord van Antoni. Hoe zit dit nu precies?
Antoni
8 jaar geleden
Je hebt gelijk. Dat de vraag over de Eerste Wereldoorlog gaat en de Franse Wikipediapagina over de Tweede Wereldoorlog, dat had ik gezien, maar voor de rest ben ik het allemaal niet zo precies nagegaan, voordat ik mijn antwoord schreef. Ik heb na het plaatsen van mijn antwoord nog gezocht naar extra informatie. Toen zag ik in een aanvullend Protocol op de Verdragen van Genève van 12 augustus 1949 (Protocol I) een artikel (artikel 34) over de omgang met stoffelijke overschotten. Zie http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_20/11_20_150.htm. Dat is dus echter pas na 1949 geschreven. Misschien is er eerder toch ook al eens iets over afgesproken (in Genève of misschien tussen landen onderling). Ik ben ook benieuwd of iemand anders de precieze informatie kent van de oorlogsgraven van de Eerste Wereldoorlog.
Antoni
8 jaar geleden
Wat ik dus in ieder geval met mijn antwoord heb willen aangeven, is dat er over het omgaan met de gedode soldaten afspraken worden/werden gemaakt tussen de oorlogvoerende staten, zowel internationaal als bilateraal. Dat zal na afloop van de Eerste Wereldoorlog ook zijn gebeurd. Er wordt echt niet zo maar een begraafplaats aangelegd voor het begraven van de omgekomen soldaten van de vijand(en).
tinus1969
8 jaar geleden
Respect voor de vijand gold al eerder als gedragscode, juist onder soldaten. Dat respect werd later uitgewerkt in bv die Geneefse en Haagse conventies.
Antoni
8 jaar geleden
Ja, dat lijkt mij ook, dat de al gebruikelijke gang van zaken is vastgelegd in conventies.
Sinds 1864 zijn er in Genève en Den Haag verschillende internationale verdragen afgesloten over de wijze van oorlogvoering. In de verdragen van Den Haag in 1889 en 1907 bepaalt artikel 19 dat het verstrekken van bewijzen van overlijden en de wijze van begraven van krijgsgevangenen op dezelfde wijze dient te gaan als voor het eigen nationale leger. In het Avalon project van Yale Law School zijn de verdragen van Genève en Den Haag en erop aansluitende latere verdragen makkelijk te vinden in Engelse vertaling.