Wat vonden de mensen van de Franse revolutie van de Keizerskroning van Napoleon?

Tijdens de Franse revolutie werd toch het geestelijk en wereldlijk gezag aan de kant gezet. Maar een aantal jaren later kwam er toch weer een keizer op de troon. In hoeverre strookte dat met de idealen van gelijkheid broederschap en vrijheid?

8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De Franse Revolutie, had een nare nasleep. De Revolutionaire gingen zwaar over de schreef. Uiteindelijk is de Revolutie verlopen. In 1794 werden 92 aanhangers van het Schrikbewind van de Franse Revolutie onthoofd. Toen jaren later Napoleon zich tot keizer kroonde hadden de oud revolutionairen niets meer in de melk te brokkelen. Voor zover er nog Revolutionaire waren, hielden die zich gedeisd. Ten tijde van de kroning had Napoleon vrijwel alle macht in handen.
Het principe van Liberté, Egalité en Fraternité werd geen geweld aangedaan en bestaat nog steeds als Franse leuze.