Is psychoanalyse verboden geweest in (communistische) landen?

Kan het kloppen dat psychoanalyse verboden is geweest in bijv rusland tijdens het communistische regime? Of is het in andere landen tijden verboden geweest? Zo ja waarom?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Blijkbaar wel:
Ton Stufkens beschreef in 2009 voor de IPA de ontwikkeling van het initiatief van Han Groen-Prakken, prominent lid en zowel oud-voorzitter van de NVPA als van de Europese Psychoanalytische Federatie (EPF), om in Nederland psychiaters en psychologen uit Oost-Europa op te leiden in de psychoanalyse.
Meer dan veertig collega's hebben zich gedurende tien jaar als docent ingezet om dat te realiseren. Dit heeft er mede toe bijgedragen dat er nu in de voormalige Sovjet-satelietstaten, waar de psychoanalyse onder het communisme verboden was, analytici werkzaam zijn en psychoanalytische verenigingen bestaan.
fremar