Wat stond er in het nu geveilde telegram van Göring aan Hitler?

In mijn krant staat wel dat het is geveild voor 54.675 dollar en dat het een van de belangrijkste documenten uit de laatste dagen van WO II was. Dat laatste wekt mijn belangstelling maar de krant vermeldt niet wat er nu eigenlijk in dat telegram stond.

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Göring stelde voor dat hij (Göring) het gezag over zou nemen van Hitler wanneer Hitler gevangengenomen zou worden of zou overlijden door bijvoorbeeld een aanval van de geallieerden. Als reactie op dit voorstel heeft Hitler Göring een landverrader genoemd en hem laten arresteren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mein Führer, sind Sie einverstanden, dass ich nach Ihrem Entschluss, im Gefechtsstand der Festung Berlin zu verbleiben, gemäß Ihres Erlasses vom 29.6.1941 als Ihr Stellvertreter sofort die Gesamtführung des Reiches übernehme mit voller Handlungsfreiheit nach innen und nach außen? Falls bis 22 Uhr keine Antwort erfolgt, nehme ich an, dass Sie Ihrer Handlungsfreiheit beraubt sind. Ich werde dann die Voraussetzungen Ihres Erlasses als gegeben ansehen und zum Wohl von Volk und Vaterland handeln. Was ich in diesen schweren Stunden meines Lebens für Sie empfinde, wissen Sie, und kann ich durch Worte nicht ausdrücken. Gott schütze Sie und lasse Sie trotz allem baldmöglichst hierherkommen. Ihr getreuer Hermann Göring.

Mijn Führer, gaat U ermee akkoord, dat ik na Uw besluit, om in de gevechtspost van de vesting Berlijn te blijven, volgens Uw beschikking van 29/6/1941 als Uw plaatsvervanger meteen het opperbevel van het rijk overneem met volle vrijheid van handelen naar binnen en naar buiten? Als voor 22 uur geen antwoord komt, neem ik aan, dat U van Uw vrijheid van handelen beroofd bent. Ik zal dan de voorwaarden van Uw beschikking als gegeven aanzien en voor het wel van volk en vaderland handelen. Wat ik in deze zware uren van mijn leven voor U voel, weet U, en kan ik niet in woorden uitdrukken. God bescherme U en late U niettegenstaande alles zo snel mogelijk naar hier komen. Uw trouwe Hermann Göring

Toegevoegd na 58 minuten:
Op http://nos.nl/artikel/2044869-beroemd-telegram-van-goring-aan-hitler-te-koop.html staat een afbeelding van een ander telegram. Zie ook http://nos.nl/artikel/2045765-50-000-euro-voor-telegram-goring-aan-hitler.html. Göring lijkt op 23 april 1945 verschillende telegrammen te hebben gestuurd. De tekst van Wikipedia is niet de tekst van de afbeeldingen op de pagina's van de NOS. De essentie van de teksten van de telegrammen lijkt echter wel dezelfde te zijn.
Antoni
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
lijkt me duidelijk nu, wat die inhoud was.
Misschien voor de volledigheid nog even een bron toevoegen, dan weet iedereen dat je het niet bedacht hebt ;-)
zondag
8 jaar geleden
Interessant Antoni. Weet je misschien ook waaróm Hitler Göring een landverrader vond met dit voorstel? Wat had hij zelf dan in gedachten dat er moest gebeuren indien hij gevangengenomen zou worden of zou sterven?
Antoni
8 jaar geleden
@zondag, volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Hermann_G%C3%B6ring#Val_en_arrestatie had Hitler in die dagen voortdurend last van stemmingswisselingen. De privésecretaris van Hitler, Martin Bormann, probeerde Hitler ervan te overtuigen dat Göring een landverrader was. Hitler zou het hier niet mee eens zijn geweest en hij zou hebben gezegd dat Göring de overgave maar moest regelen, daar het toch niets meer uitmaakte wie het deed en hij er waarschijnlijk het beste in was. Later was Hitler toch weer wel overtuigd van het landverraad. In zijn testament zette hij Göring uit de partij en beroofde hem tevens van alle staatsfuncties. Tevens werd het decreet van 29 juni 1941 (waarin hij eerder Göring als zijn eventuele opvolger had benoemd) ongeldig verklaard. Hij beschuldigde hem ervan om op onwettige wijze pogingen te hebben aangewend om voor zichzelf de macht te grijpen. Wat Hitler uiteindelijk zag als oplossing voor zijn opvolging, is dus niet duidelijk.