Zijn er altijd al wc's voor dames en heren geweest of is dat later pas gekomen?

In openbare ruimtes zoals op het werk (fabriek, kantoor) en in restaurants, cafes, treinstations, biblioteken etc zijn er hedentendage vaak twee wc's te vinden één voor de mannen en één voor de vrouwen. Maar was dat vroeger ook al? Of vanaf wanneer werd dat gangbaar?

Of was die zedelijkheid al heel vroeg ingeburgerd? Wat natuurlijk ook kan is dat er gewoon heel weinig ruimtes waren die zowel door mannen als vrouwen werden gebruikt (de man was op het werk en de vrouw thuis).

Voor wc's mogen indien nodig ook poepdozen ed worden gelezen?

8 jaar geleden
2.5K
Amadea
8 jaar geleden
Vermoedelijk sinds vrouwen mogen werken.
fremar
8 jaar geleden
Voor heren en dames? is hier niet uitgesproken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Romeins_toilet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea: vrouwen gingen vroeger toch ook wel naar een eetgelegenheid?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
... en met de trein.
Amadea
8 jaar geleden
Nooit gezien dat een trein gescheiden toiletten zou hebben. En eetgelegenheden zullen die in het verre verleden ook niet hebben gehad.

Het beste antwoord

In dit artikel staat omschreven wanneer er gescheiden toiletten kwamen.

http://www.omgfacts.com/lists/5108/Men-and-women-were-offered-separate-toilets-for-the-first-time-in-at-a-ball-in-Paris-in-1739

Op een bal in Parijs werd voor het eerst in 1739 aparte toilet gelegenheid aangeboden. Ik denk dat het ook met veranderende gebruiken te maken had. Denk maar eens aan de enorme hoepelrokken die de dames toen in de weg zaten. Dat nam veel tijd in beslag en er was ook assistentie nodig.

Voor deze periode was het "not done" om naar een toilet te gaan. D.w.z.: aan het Franse hof was het de gewoonte je te ontlasten achter een kamerscherm in een hoek van het vertrek. Dit verklaart ook dat sommige historische gebouwen de houten vloeren danig te lijden hadden en je dit tegenwoordig nog kunt zien.

Voor het gewone volk was er een balk boven een latrine gelegd (de uitdrukking: "over de balk poepen" is hier nog van afgeleid) en dit was een sociale aangelegenheid. Dames en heren gingen gewoon gezellig samen een plasje doen.

De inrichting van aparte toiletten is tegenwoordig ook een ruimte besparing: voor urinoirs heb je minder plek nodig dan voor de gewone wc potten.
Voor dames is een toiletbezoek ook een plek om make-up bij te werken en te kwebbelen. En: waar voor de heren een condoomautomaat wordt opgehangen is er voor de dames vaak een tampon- en maandverbandautomaat geplaatst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ooit waren er helemaal geen toiletten. En in sommige landen heden ten dage nog niet. Men doet zijn/haar behoeften in het bos of op het land in de rivier, poel of meer waaraan men woont. Hooguit dat er door de geschiedenis een afzonderlijk gebied is afgescheiden voor vrouwen en kinderen, en voor mannen. Met de voortschreidende inzichten is men allengs gekomen tot een afzonderlijke ruimte om de behoefte te doen. Vooral de grote. Men maakte gaten in de grond. Doet men nu nog bij de padvinderij. Een HUDO(Houd uw darmen open) maken. Een kuil in de grond met een geïmproveseeerde zitplaats erboven. Zeg maar een stevige stok waarop men zitten kon en de behoefte achter je in de kuil liet vallen. Was de kuil vol, dan werd de kuil dicht gegooid. Later werden die kuilen afgescheiden en uiteindelijk werden dat hokjes. Toen de mens steeds meer in een 'huis' ging wonen ontwikkelde zich de situatie dat zo'n poephokje in huis werd aangebracht, hetgeen vreselijk stonk. Men zocht dus een oplossing. Die werd gevonden toen er riolering werd aangelegd en de poepdoos erop werd aangesloten. Maar toen kwam het probleem van doorspoelen. Dat kon worden aangepakt nadat er watertorens kwamen en er ook op hoger gelegen punten aangesloten poepdozen gespoeld konden worden via een stortbak met een mechanisme dat een plens water op de drol liet vallen en deze meenam het riool in. Enz. Enz. Paleizen, woningen fabrieken alles waarin mensen kwamen te werken of verbleven werden voorzien van een of meer toiletten. De naam Watercloiset ontstond(mag je zelf nakijken). Al naar gelang de mogelikheden, werden de toiletten gescheiden gebruikt, door mannen, vrouwen en zelfs kindertoiletten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Dit interessante verhaal over het ontstaan van toiletten gaat helemaal niet in op de essentie van de vraag, want daar gaat het over de gescheidenheid naar geslacht van die toiletten of voorgangers daarvan!
-
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch nog maar eens goed lezen dan. In mijn verhaal geef ik meerdere malen aan dat er sprake is van gebruik door mannen, vrouwen en kinderen. Al dan niet gescheiden.
Bordensteker
8 jaar geleden
“Hooguit dat er door de geschiedenis een afzonderlijk gebied is afgescheiden voor vrouwen en kinderen, en voor mannen.” “Al naar gelang de mogelikheden, werden de toiletten gescheiden gebruikt, door mannen, vrouwen en zelfs kindertoiletten.” Ik concludeer dat het antwoord dan had kunnen luiden: “Soms.” Het is mij ook bij herlezing niet duidelijk waar er effectief méér staat over de evolutie in de tijd van ergens een per gelegenheid gekozen individuele plek achter een struik via gaten in de grond e.d. naar gescheiden ‘toiletten’, in welke vorm dan ook. Want ik zie het er gewoon niet in staan.
De tekst beschrijft de evolutie van toiletten, niet de gescheidenheid daarvan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kwestie van begrijpend lezen, denk ik. Er wordt iets gevraagd waarop geen klip en klaar antwoord valt te geven. Het is iets dat historisch gegroeid (doorontwikkeld) is. Vergelijk het met papyrusboot tot de huidige oceaanreuzen.