Waarom hielpen de socialisten en de liberalen de confessionelen terwijl zij vonden dat politiek en godsdienst gescheiden moest blijven?

Heeft dit iets te maken met het feit dat de confessionelen, nadat zij de schoolstrijd gewonnen hadden, de liberalen en de socialisten hielpen met het wetsvoorstel voor uitbreiding van het kiesrecht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Zodat het kiesrecht verbeterde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De socialisten hebben de confessionelen na het einde van de schoolstrijd (1917) amper geholpen omdat zij na de oproep tot revolutie van SDAP leider Troelstra jarenlang uit de regering werden gehouden. Tussen 1917 en 1939 waren er slechts drie kabinetten waarin naast confessionelen (ARP, CHU, RKSP) ook liberalen zitting hadden. Dat heeft te maken met het feit dat het in Nederland tegenwoordig altijd nodig is en vroeger af en toe nodig was om coalities te vormen om een meerderheid in de tweede kamer te krijgen. De uitbreiding van het kiesrecht werd vooral ingegeven door schrik over de revolutiepoging van de SDAP ('de vergissing van Troelstra') en heeft weinig te maken met politieke hulp over en weer tussen partijen.

Toegevoegd na 15 uur:
Ik zeg 'vroeger af en toe' vanwege de incidentele medewerking van liberalen aan kabinetten waarin ook confessionelen zitting hadden, maar die confessionelen vormden natuurlijk ook een coalitie omdat ze toen nog niet zoals tegenwoordig, één partij vormden. Coalitievorming is dus een verschijnsel van alle tijden.