wat is de ontknoping van de tragedie 'bacchanten'?

Ik heb de tragedie gelezen, maar begrijp niet wat precies de ontknoping ervan is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De ontknoping laat zien wat drank met een mens kan doen.‪Bakchai (Euripides)‬

Ga naar: navigatie, zoeken

Penteus wordt uiteengerukt door Agauë en Ino
"Bakchai" (Oudgrieks: Bάκχαι, Latijn: Bacchae) is een tragedie van de Griekse tragediedichter Euripides. Het werk werd geschreven in 406 v.Chr. en was het laatste deel van een trilogie, waarvan Iphigeneia in Aulis en het niet overgeleverde Alkmaion in Korinthe resp. het eerste en tweede deel vormden.
Het stuk werd postuum opgevoerd in Macedonië en behaalde de 1e prijs bij de Dionysia.
Inhoud
• 1 Inhoud
◦ 1.1 Dramatis personae
◦ 1.2 Synopsis
• 2 Vertalingen
Inhoud
Dramatis personae
• Dionysos
• Bacchanten, koor
• Teiresias, blinde ziener
• Kadmos, stichter van Thebe
• Pentheus, koning van Thebe
• Dienaar
• Bode
• Agave, dochter van Kadmos, moeder van Pentheus
Synopsis
Een ongewone vreemdeling (in werkelijkheid de god Dionysos) is aan het hoofd van een schare volgelingen, de Bakchen of Bacchanten (uitgebeeld door het koor), vanuit Azië aangekomen in Thebe, waar koning Pentheus zich heftig verzet tegen de nieuwe Dionysos-cultus, die in zijn ogen immorele trekken vertoont. Allerlei wonderlijke gebeurtenissen vinden echter plaats in Thebe, en als Pentheus hardhandig wil optreden tegen de "uitspattingen", geeft de "vreemdeling" hem de raad om ongezien de orgieën bij te wonen. Daar wordt Pentheus gedood door zijn eigen moeder Agave, die hem in haar extase voor een wild dier houdt en hem verscheurt. Later komt ze bij bewustzijn en beseft ze wat ze heeft gedaan. Dionysos verschijnt als god en straft de hele familie.
Ook de Bacchanalia werden gekenmerkt door dronkenschap en uitbundige feesten. Er wordt echter gezegd dat men zich in die dronken toestand ook vergreep aan de ergste zonden, waaronder meineed, seksschandalen, vervalsing of moord, vooral na de veranderingen die Annia Paculla had doorgevoerd.
Wellicht begrijpt u het zo beter?