Is de Russische vlag geïnspireerd door de Nederlandse vlag?

Er werd mij vandaag door de een Russische vriend verteld dat de Russische vlag is geïnspireerd door de Nederlandse vlag. Hij gaf er als uitleg bij, dat dit een voorstel was van Tsaar Peter de Grote. Het is bekend dat tsaar Peter de Grote langere tijd in Nederland heeft doorgebracht en een groot fan was van de Nederlandse taal en cultuur. Ook zijn dankzij hem een aantal Nederlandse woorden in het Russisch opgenomen.

Als je dus kijkt naar de geschiedenis van Peter de Grote en naar zijn banden met Nederland leek het mij dus best mogelijk dat de Russische vlag is gekopieerd van de Nederlandse vlag aangezien we dezelfde kleuren delen. Voor de rest kon op het internet vinden dat ''er geen uitleg is bij de keuzes van kleuren voor de Russische vlag''.

Ook kon ik wel vinden dat meerdere mensen deze vraag hebben gesteld op andere fora, maar deze vraag is nergens beantwoord. Zelf kan ik het antwoord ook niet vinden.

Is er dus iemand die weet of het waar is dat Rusland de Nederlandse vlag heeft gekopieerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ja. De Russische vlag bestaat uit drie horizontale banen in de kleuren wit-blauw-rood. Deze vlag is bekend als de handelsvlag uit de tijd van de tsaren en is afgeleid van de Hollandse driekleur. Volgens overlevering draaide Tsaar Peter de Grote de Nederlandse vlag om en dat werd dan de Russische vlag. Maar een omgedraaide vlag betekent 'schip in nood'. Daarom werden vervolgens de kleuren wit en blauw omgedraaid. Oorspronkelijk was dit de koopvaardijvlag; de Russische Tsaristische kleuren waren zwart-geel-wit. De wit-blauw-rode vlag werd door Rusland erkend als nationale vlag op 23 augustus 1991.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ook op http://www.geschiedenisbeleven.nl/het-nederlands-van-peter-de-grote/ staat dat zo gegaan is.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, bedankt voor je heldere antwoord!