wat was de betekenis van (het aaantal) kwartierstaten voor maatschappelijke positie?

hoe meer, hoe hoger het maatschappelijk aanzien vroeger, klopt dat? wat stelt het eigenlijk voor een kwartier(staat)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het begrip kwartierstaat is voortgekomen uit de in sommige landen gebruikelijke techniek van het kwartileren van het wapenschild.
De gesloten kaste van de edelen accepteerde geen ridders of huwelijkspartners met een ouder of grootouder die niet van adel was. Een edelman poogde daarom met de kwartierstaat aan te tonen dat al zijn grootouders of zelfs overgrootouders gerechtigd waren om een wapen te voeren
Naar gelang van de gestrengheid van de orde of het stift moesten meer of minder adellijke voorouders worden aangetoond.
Soms werden vier kwartieren geëist, ook acht, zestien of zelfs 32 kwartieren komen voor (de adeldom van de vijf generaties waaronder dus de oudouders; zie afbeelding: de 32 kwartieren van Ottho van Berkenfeldt).

Dus hoe meer kwartieren men had , hoe hoger het maatschappelijk aanzien vroeger was.

Toegevoegd na 6 minuten:
* Kwartileren is het vermeerderen van een wapenschild met een extra veld. Het schild wordt in vier kwarten gedeeld (gecarteleerd), vandaar de naam.
SimonV