Hoe hebben ze Adolf Eichmann naar Israel gesmokkeld?

Het moet een geweldige operatie geweest zijn. Hij zat ergens in Zuid-Amerika. Dan moest hij vervoerd worden, door de douane, enz. Heeft hij bedwelmd en al in een boekenkist gelegen, of zo?

9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Oud-concentratiekampgevangene en nazi-jager Simon Wiesenthal wist Eichmann onder zijn schuilnaam Ricardo Klement in Argentinië op te sporen. Agenten van de Israëlische geheime diensten Mossad en Shin Bet ontvoerden hem op 11 mei 1960 en wisten hem tien dagen later gedrogeerd aan boord van een vliegtuig te smokkelen. Hij werd overgebracht naar Israël, waar hij vervolgens werd berecht. Op 15 december 1961 werd Eichmann schuldig bevonden aan oorlogsmisdaden en ter dood veroordeeld.
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
En hoe hebben ze hem in die 10 dagen kunnen bewaken?
ronron1212
9 jaar geleden
Ja goed voor bereide operatie de Mossad staat bekend om haar ervaring en kwaliteiten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adolf Eichmann is na zijn ophanging verbrand. Zijn as is uitgestrooid over de Middellandse Zee, buiten de territoriale wateren van Israël. Dat laatste vind ik zo veelzeggend. Niets van hem mocht in Israel blijven.
Hij werd gedrogeerd en er waren papieren gemaakt dat hij een El-Al medewerker was die als gevolg van een ongeluk een hersenbeschadiging had opgelopen. Hij werd in een uniform van de El-Al in de eerste klas van een gewoon passagiersvliegtuig het land uitgevlogen.