waarom werd en wordt de NSB ondemocratisch genoemd?

een democratie wordt gekenmerkt door vrije verkiezingen (die definitie wordt ook gebruikt in het recente boek Wankele Democratie). De NSB was niet tegen verkiezingen, ze deed er zelfs aan mee en wilde ze niet afschaffen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat de NSB meedeed aan verkiezingen wil niet zeggen dat de NSB daarmee ook democratisch was. Het ideaal dat de NSB voor stond was een regering naar NSDAP voorbeeld waarbij de NSB de enige partij was die de leiding over het land had. Om dat doel te bereiken moesten ze dus wel meedoen met de verkiezingen.

Daarnaast was de NSB geen politieke partij maar een beweging. Dit houdt in dat je wel lid kon worden van de NSB maar dat je als lid geen invloed had op de richting van de partij. Dat had je alleen als je binnen de NSB gekozen werd tot een hogere functie. Maar daar had je als lid ook geen invloed op, dat werd bepaald door de machthebbers binnen de NSB.

Omdat je als lid dus geen invloed had op het beleid (anders dan bv bij de PvdA, D66, CDA etc.) werd de NSB ondemocratisch genoemd. Om deze zelfde reden wordt vandaag de dag de PVV ook ondemocratisch genoemd, dit is ook geen partij maar een beweging (en mede daarom word de PVV wel eens vergeleken met de NSB)>