De sovjet-unie zag nazi-duitsland al vroeg als een bedreiging. Van oost-europese landen had hij niets te verwachten omdat die hem als een even grote bedreiging zagen als hitler, dus zocht hij toenadering tot west-europa. Engeland en frankrijk hielen stalin echter buiten de onderhandelingen, zodat hij zich genoodzaakt zag het met hitler op een akkoordje te gooien zodat die hem niet zou aanvallen. Bovendien was het een goede kans om het russische grondgebied flink uit te breiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik krijg het niet volledig geïnterpreteerd. Waarom zag hij die noodzaak. Voelde hij de aankomende oorlog en vreesde hij alleeen te komen staan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij vreesde inderdaad oorlog met Nazi-Duitsland. Eerst probeerde hij daarom steun te zoeken bij Engeland en Frankrijk, maar die landen hielden hem erbuiten. Daarom besloot hij maar een verdrag te sluiten met Hitler om te voorkomen dat die hem de oorlog zou verklaren.