De oudste vermelding van de plaats Kudelstaart dateert van 1237. Het moet kort voor 1238 door de Hollanders zijn gesticht als Schonedorp. De Utrechters noemden het Kudelstaart, hetgeen een uitloper of hoek van laaggelegen land in dit in de elfde en twaalfde eeuw ontgonnen veengebied zou betekenen.
Vanaf het eind van de dertiende eeuw werd overwegend de naam Kudelstaart gebruikt; Schonedorp wordt daarna genoemd als onderdeel van Kudelstaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kudelstaart is ontstaan in een veenontginning. Het heette aanvankelijk Schonedorp en wordt in 1238 voor het eerst in een schriftelijk bron vermeld.

In 1252 wordt het ook bekend onder de naam Kudelstaart. Hieraan ligt een machtsstrijd ten grondslag tussen de graaf van Holland en de bisschop van het aartsbisdom Utrecht.

Na arbitrage wordt het gebied tussen hen beiden verdeeld. Kudelstaart lag in die tijd noordelijker dan nu, ongeveer op de plaats van het huidige Vrouwentroost bij Aalsmeer. Hier stond ook de kerk.

M.v.g.

Mrboonen