Is Sevastopol hetzelfde als Sebastopol?

Het gaat over de plaats op de Krim waar de Russische vloot ligt.
Ik moet dit weten in verband met examen geschiedenis...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Sevastopol is de Oekraïense schrijfwijze, en Sebastopol de transliteratie van de Russische schrijfwijze van deze havenstad op de Krim.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus СЕВАСТОПОЛь - spr uit in Russisch: Sivastóopol. Onze letter met uitspraak "V" wordt in het Russisch geschreven als "В".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me af waarom ze in plaats van die B niet gewoon een V schrijven. We schrijven toch ook niet "Bladimir Poetin"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is nou precies wat Amadea schrijft:
dat heeft te maken met de transliteratie van schrijfwijze.
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transliteratie
Voor een aantal schriftsystemen bestaat meer dan één transliteratiesysteem. Er zijn echter officiële normen voor de transliteratie. Het Nederlandse Normalisatie-instituut bijvoorbeeld geeft normbladen uit. wij schrijven:
Vladimir Vladimirovitsj Poetin.
In het Russisch schrijft men:
Владимир Владимирович Путин (spr uit:
Vladímir Vladímiravich Poetschin