De Franse revolutie was een opstand tegen overheden die geen gelijkheid voor iedereen erkende. Tijdens deze revolutie worden vrijheid, gelijkheid en broederschap tot politiek programma verheven.
De ontwikkelingen in Frankrijk hadden elkaar in hoog tempo opgevolgd. In augustus 1789 nam de Assemblee de Verklaring van de Rechten van de Mens en Burger aan. Vrijheid en gelijkheid voor iedereen, was het uitgangspunt. Tal van hervormingen werden doorgevoerd. Land dat de Kerk toebehoorde, werd bijvoorbeeld genationaliseerd.
Over het algemeen wordt de Franse Revolutie gezien als een scharnierpunt in de geschiedenis. Zeker in Frankrijk. De Revolutie maakte een einde aan het Ancien Régime, de absolute monarchie die met name onstond door toedoen van de beroemde Zonnekoning Lodewijk de Veertiende (1643-1715). De Revolutie luidde de geboorte in van de moderne democratische natiestaat, is het algemene idee. En het nobele volk wierp daarbij rechtmatig de decadente koning en zijn hofkliek omver.

Bron: o.a.: Het Historisch weekblad nr 2/2004 - De Franse Revolutie, door: Femke Deen