nu in deze tijd hebben we het over de middeleeuwen

maar waar hadden die mensen het in die tijd over? noemden zij het ook de middeleeuwen?of de bronstijd of de ijzertijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In de middeleeuwen noemde men hun eigen tijd geen middeleeuwen ,wat ze wisten niet dat ze tussen de Romeinse tijd en de Renaissance ongeveer inzaten.
Ze noemden het geen Duistere eeuwen (dark ages) omdat ze niet wisten hoe dom ze werden gehouden en hoe de wereld stilstond.

Ook brons- en ijzertijd waren geen termen om in de mond te nemen in periodes dat je geen flauw idee hebt dat je voornamelijk één materiaal gebruikt omdat het ander nog niet is ontdekt. Al vallen die periodes in deze contreien niet samen met de middeleeuwen.

Dingen krijgen vaak pas achteraf een naam. Of ze hebben al een naam, maar die wordt dan gewijzigd als er iets nieuws komt. Voor de komst van de kleurentelevisie was er helemaal geen zwartwit-televisie ; dat was gewoon televisie. Voordat de breimachine uitgevonden was, was handbreien helemaal geen handbreien maar gewoon breien. Zo zijn we de middeleeuwen pas middeleeuwen gaan noemen toen ze daadwerkelijk de periode tussen twee andere periodes werden.n, en we bij benadering wisten hoelang ze geduurd hadden (500-1500).

Vermoedelijk spraken middeleeuwers gewoon in termen van vandaag. Eventueel gisteren of morgen. Van veel vroeger wisten ze weinig, van de toekomst konden of mochten ze zich helemaal geen voorstelling maken, en het gros van de mensen was uitgesproken bezig met het overleven hier en nu, om in het hiernamaals een mooi plekje te krijgen (memento mori). Tijd om over dit soort ingewikkelde constructies na te denken hadden ze al helemaal niet. Ouder dan pakweg 40 worden was al een hele kunst.

Zo weten wij ook nog helemaal niet hoe straks de 20e en 21e eeuw de geschiedenis ingaan. Soms wordt de twintigste eeuw de eeuw van de wetenschap genoemd. Maar zeker op dat moment , zou het niet in ons opgekomen zijn te zeggen dat we in die periode leefden. Overigens waren (ook) in de middeleeuwen veel mensen er van overtuigd dat ze in een eindtijd leefden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Afhankelijk van de focus die historici hanteren bestaat er echter nogal wat variatie in de afgrenzing van deze periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, over 2000 jaar leven we nu in de middeleeuwen.
Zij noemden het 'vandaag', 'gisteren', 'morgen' en 'volgende week dinsdag'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Middeleeuwen is tussentijd.

Dus nee, want zij wisten toen nog niet dat ze in de middeleeuwen waren, want ze wisten niet wat er daarna kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term middeleeuwen beschrijft een periode van de 4e tot de 15e eeuw.

Vroege of donkere middeleeuwen-->4e tot 10 eeuw
Hoge of volle mideleeuwen-->10e tot 13e eeuw
Late middeleeuwen-->13e tot 15e eeuw

Echter.. die beschrijving vond pas ACHTERAF plaats. Pas in de 17e eeuw werd de term medium aevum ('middeleeuwen') gemeengoed.

Overigens wordt de term 'middeleeuwen' vooral toegepast
op de geschiedenis van West-Europa na de val van het Romeinse Rijk. In bijvoorbeeld Oost-Europa wordt de term niet gebruikt voor de eigen geschiedenis: men is daar van mening dat het Romeinse Rijk pas gevallen is met de inname van Constantinopel in de 15e eeuw. Dus is er geen periode aan te wijzen als 'middeleeuwen' tussen de ondergang van het keizerrijk en de 'nieuwe tijd'.

In andere delen van de wereld zoals in China, India of de Arabische wereld spreekt men nooit over een 'middeleeuws' tijdperk in de eigen geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij noemden het wat ze wilden destijds, Zo kan het ook goed zijn dat wij later ooit het tussentijdperk genoemd worden, of ook middeleeuwen, in het jaar 4500... Middeleeuwen zegt niets, vooral niet omdat het lang geleden is... Het enige dat telt is het nu... En dit nu komt nooit meer terug...

Nee die middeleeuwers wisten van geen bronstijd, van geen steentijd, van geen ijzertijd, die hadden geen klokken of horloges of kalender of google...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij leven in het hier en nu.

Net als de middeleeuwers, de mensen uit de bronstijd, ijstijd, Renaissance enz.

Het is wel zo dat de mens in onze tijd zichzelf wat meer in de geschiedenis plaatst, maar anderzijds is het ook weer zo dat ook wij geneigd zijn onze eigen tijd als 'het resultaat van de geschiedenis' te zien.

Wellicht zullen toekomstige historici geneigd zijn de middeleeuwen door te trekken tot na de Jihadistische Terreurgolf. Dat het dan de tijd word tussen de grieks/romeinse beschaving en de mondiale samenleving.
14 jaar geleden
ze kenden het jaargetal maar hadden geen benaming voor die tijd