"Met de term Weimarrepubliek wordt het Duitsland in de periode van 1918/1919 tot 1933 aangeduid. De republiek was de opvolger van het Duitse Keizerrijk (1871-1918), dat ophield te bestaan toen aan het einde van de Eerste Wereldoorlog de keizer afgezet werd. De naam verwijst naar de stad Weimar, waar de republiek in 1919 haar grondwet kreeg. In de republiek, die officieel nog steeds het Duitse Rijk heette, gebruikte men aanvankelijk vooral de naam Duitse Republiek. De term Weimarrepubliek werd pas vanaf 1929 gebruikt, en dan met name door tegenstanders van de republiek: de conservatieven, de nazi's en de communisten.

De republiek was zwaar belast door het Vredesverdrag van Versailles dat het einde van de Eerste Wereldoorlog bezegelde. Duitsland moest herstelbetalingen doen, zich op grote schaal ontwapenen en grondgebied inleveren. Mede daardoor duurde het langere tijd voordat Duitsland weer een rol in de internationale politiek speelde.

Binnen het land zelf waren er conflicten die op een burgeroorlog leken. Politieke extremisten, voornamelijk communisten en nationaalsocialisten, wonnen veel aanhang, vooral sinds de Grote Depressie (1929 en volgende jaren). In 1933 wist de leider van de nationaalsocialisten, Adolf Hitler, de macht over te nemen."

Of makkelijker uitgelegd:

"(1918-1932), periode waarin Duitsland democratisch bestuurd werd. De Republiek van Weimar was gedoemd te mislukken, omdat de Duitsers niet vertrouwd waren met democratische beginselen. Na het vertrek van de Keizer Wilhelm II in 1918, kwam onder leiding van de Duitse legerleiding een democratische regering tot stand. Deze regering had een slechte start, omdat zij direct het vredesverdrag van Versailles moesten ondertekenen. Door veel Duitsers werd dit verdrag als een 'dictaat' gezien. Hierdoor was er meteen een sfeer van wantrouwen ten opzichte van deze regering(svorm) ontstaan."