Waar kan ik informatie vinden over een goochelaar die voor de Engelsen vocht in de tweede wereldoorlog?

Een paar jaar geleden heeft mijn geschiedenisleraar verteld dat er in de tweede wereldoorlog een goochelaar of illusionist was die in dienst ging bij het Engelse leger. Hij was eigenlijk al te oud om soldaat te worden maar ze bedachten dat zijn trucs misschien gebruikt zouden kunnen worden om de Duitsers te misleiden.
Hij ging naar Noord-afrika waar de Engelsen een belangrijke basis of haven ofzo hadden. Om te voorkomen dat die gebombardeerd zou worden door de Duitsers maakte de goochelaar een nep-basis en werden tegelijkertijd snachts de lichten gedoofd op de echte basis/haven. Daardoor bombardeerden de Duitsers de nep-basis/haven en konden de Engelsen rustig op de echte basis blijven zitten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
daar had je geen goochelaar voor nodig.
ronron1212
9 jaar geleden
voor het bouwen van een nep basis is handarbeid nodig geen goochelaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bouwen van nep bases deden beide partijen, dat doet men al jaren (ook voor de WO-2). Er zijn bv. gevallen bekend van nep vliegvelden met opblaasbare vliegtuigen. En radarstations die dan gebombardeerd werden terwijl de apparatuur een eind verderop stond. Of andersom, als je bij het voormalige vliegveld Deelen (bij Arnhem) gaat kijken tref je vliegtuighangars aan die zijn gebouwd door de Duitsers maar er uit zien als Nederlandse boerderijen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft inderdaad geen goochelaar nodig om een nep-basis te bouwen, maar in dit geval ging het wel om een goochelaar of illusionist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, Opole.

Het beste antwoord

Jasper Maskelyne was in de jaren 30 een wereldberoemde goochelaar die in Londen zijn eigen theater had. Toen de oorlog uitbrak nam hij als vrijwilliger dienst in het leger. Maskelyne bedacht heel wat trucs die de Engelsen hielpen in hun strijd tegen de Nazi's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Dit is inderdaad wat ik zocht.