Zijn de verhalen die achterop de doosjes autodrop staan waar?

Op de doosjes Oltimer drop staan verhalen over de geschiedenis van het dropje. Ik vroeg me af of dit waar is. Of gewoon een grapje van de fabrikant.

De foto die erbij staat...nou die meneer die erop staat lijkt wel van een grapje te houden als je hem zo ziet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry dat WEER de foto op zijn kant staat. Het maakt niet uit hoe ik hem upload. De website blijft hem op zijn kant plaatsen.

Dat gebeurt altijd als ik een foto plaats die ik met mijn mobiel neem.

Picture for question
9 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Op deze site http://kleverman.wordpress.com/2011/11/13/jochum-douwenga/ staat dit over het verhaal en de geschiedenis van Jochum Douwenga:

"Meijer Verwijk Kleverman [voormalig reclamebureau] is gespecialiseerd in wat in de marketing story telling heet: het creëren van een verhaal rondom een merk om zo authenticiteit en betrokkenheid te creëren. Voor Oldtimers haalden wij een van de trouwste werknemers van Van Slooten (Jochum Douwenga) uit de vergetelheid."

Waarschijnlijk is dus alles gefantaseerd voor marketingdoeleinden: Jochem Douwenga bestaat niet echt, en zijn verhalen zijn nooit echt gebeurd.

Toegevoegd na 31 minuten:
Op deze site http://meijermolovich.wordpress.com/werk/oldtimers/ staat zelfs dit:

"Oldtimers

Zeg Oldtimers en je zegt Jochum Douwenga. Zeg Jochum Douwenga en je zou eigenlijk Mark Joost Meijer moeten zeggen. Want sinds de introductie van de Echte pittigzoete Sneker Zoethoudertjes is hij de ghostwriter van Jochum. In 1998 bedachten Frank Pels en Raymond Verwijk Jochum als advertising property van Oldtimers. Een oud, eigenwijs dropmakertje dat door Autodrop werd gevraagd om zijn vroegere droprecepten weer van zolder te halen. Achter elk dropje zit een verhaal, zegt Jochum altijd. En bijna al die verhalen zijn door Meijer bedacht en geschreven. Hij heeft zelfs Jochums autobiografie (Drop of Dronder, destijds verkrijgbaar bij twee doosjes Autodrop) geschreven. Verder heeft hij samen met Jochum een reeks net zo goedkoop geproduceerde als effectieve commercials gemaakt. En heeft hij Jochum meegeholpen om op het internet te komen door Oldtimers.nl te ontwerpen en van content te voorzien.

Oldtimers. Ouderwets wordt weer nieuwerwets"

Jochum Douwenga is dus bedacht door reclamemakers en de verhalen zijn geschreven door een tekstschrijver.

Toegevoegd na 1 uur:
De verhalen zijn dus niet waar.
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een aanvulling op mijn antwoord: Het televisieprogramma "De achtste dag" van de Humanistische Omroep heeft in de uitzending van 15 februari 2002 een zoektocht naar Jochum Douwenga laten zien. Op de site van het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx is daar nog het volgende over te lezen: "DE DROPMAN Reportage over dropmaker Jochem Douwenga wiens foto op de
verpakking van drop (‘Oldtimers van Autodrop’) staat maar
over wiens bestaan wordt getwijfeld. Verslaggeefster Helmer
gaat op zoek naar Douwenga die echt blijkt te bestaan, maar
de Friese dropfabriek staat contact met Douwenga niet toe.
Douwenga en zijn broer worden getraceerd in Warga, waar ze
zelfs brieven over de drop krijgen. Douwenga geeft echter
geen commentaar over de drop en de foto op de verpakking is
niet zijn foto. INTERVIEWS hierover met:
- Susanne Helmer, verslaggeefster;
- Martin Bergsma, dir. dropfabriek;
- Andries Douwenga, broer van Jochem;
- Jochem Douwenga, voormalig dropmaker;
- de reclamemaker van de campagne."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ook is er nog het geval van Tony Padrami. Een STER-spotje voor Oldtimersdrop met daarin Polygoonbeelden verwerkt. De makers zagen een belangrijk detail over het hoofd: de goochelaar op die beelden schoot zich in 1943 dood, omdat de Gestapo hem op wilde pakken. Tony Padrami is een naam die verzonnen werd door het verantwoordelijke reclamebureau. De man in beeld heette in werkelijkheid Cornelis Hauer, artiestennaam Larette. Hij was een uit Oostenrijk afkomstige jood die zich in de jaren twintig in Amsterdam vestigde. Larette werd door de joodse impressario Max van Gelder naar Nederland gehaald en begon als eerste een eigen goochelstudio. De kern van waarheid is hier het goochelen. Met drop heeft het verder weinig te maken. Zie ook: http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2009/juli/Oldtimersdrop-blundert-met-STER-reclame.html
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord :-)